Skor seg på turister fra Kina

Kineserne har vanligvis med seg 2.000 euro i lommepenger når de reiser på ferie i Europa. Norsk tran er blant varene som er mest ettertraktet blant de kinesiske turistene.Foto: Xueqi Pang
Kineserne har vanligvis med seg 2.000 euro i lommepenger når de reiser på ferie i Europa. Norsk tran er blant varene som er mest ettertraktet blant de kinesiske turistene.Foto: Xueqi Pang
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ansatte som snakker kinesisk, og reklame på kinesisk. Handelen tar grep for å tjene mer på turister fra Kina.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Gullsmedforretningen David-Andersen i Karl Johans gate i Oslo, som blant annet selger eksklusive halssmykker, klokker og ringer, er blant dem som nå markedsfører seg på kinesisk. De er mange og rike – og luksusvarer er for dem billig i Norge.

Snakker kinesisk

Utenfor inngangspartiet står et skilt med kinesiske tegn: «Velkommen til David-Andersen. Vi er en av de største ur- og smykkebutikkene i Skandinavia. Vi tilbyr service på kinesisk».

– Dette er en premium service som vi tilbyr kinesiske kunder, sier administrerende direktør Finn Martinsen, som i fjor ansatte en kinesisk medarbeider. Dette for å sørge for at en voksende gruppe kinesiske kunder blir tatt imot av en ansatt som snakker deres morsmål.

Skiltet er oversatt av kinesiske ansatte hos gullsmedforretningen David-Andersen.Foto: Xueqi Pang
Skiltet er oversatt av kinesiske ansatte hos gullsmedforretningen David-Andersen.Foto: Xueqi Pang

Dagsavisen får ikke lov til å fotografere henne.

– At hun snakker kinesisk var en viktig egenskap under ansettelsen. Vi ser ikke bort fra at vi kan ansette flere kinesiskspråklige medarbeidere i fremtiden, sier Martinsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Dette frykter nordmenn på ferie

Reklame på kinesisk

Kjøpesenteret Paleet, bare noen hundre meter lenger ned på Karl Johan, har den siste tiden reklamert for salg på T-banen i hovedstaden – på kinesisk. I tillegg har kjøpesenteret utviklet en kinesisk versjon av hjemmesiden, og annonsert i kinesiske turistmagasiner for å tiltrekke flere kinesiske kunder.

Merkevarebutikkene i Nedre Slottsgate i Oslo, har flere kinesisktalende ansatte. Det gjelder både for butikker som Burberry, Hermes og Louis Vuitton. Også suvenirbutikkene rundt rådhuset i Oslo har kinesiskspråklig personale. Det samme er tilfellet for Bryggen i Bergen, opplyser Per Holte, spesialrådgiver for Asia i Innovasjon Norge. Han har jobbet med markedsføring av Norge i Kina i tolv år.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Mye billigere

Per Holte i Innovasjon Norge mener at relasjonen mellom Norge og Kina, aldri har vært i veien for turismen. Foto: Xueqi Pang
Per Holte i Innovasjon Norge mener at relasjonen mellom Norge og Kina, aldri har vært i veien for turismen. Foto: Xueqi Pang

Holte forteller at kinesere gjerne handler i Europa på grunn av Kinas egne, høye luksusskatt på rundt 35 prosent. I tillegg benytter kinesere seg av taxfree-ordningen Global Blue. Derfor blir for eksempel en dyr klokke 20-30 prosent billigere i Norge. Og når kinesere handler i Norge, vet de også at de får ekte vare – og ikke piratvarer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Kineserne har mye penger under madrassen. Luksusvarer er ikke nødvendigvis et tegn på rikdom, men gir en følelse av at de er høyt oppe i samfunnet, sier Holte.

NHO Reiselivs næringspolitiske fagsjef, Ingjerd Sælid Gilhus, mener turistbesøk fra utlandet ikke bare kommer reiselivet til gode, men også andre bransjer.

– Kinesere bruker mye penger på luksusvarer som er rimeligere i Norge på grunn av momsfritaket. For eksempel lille Flå i Hallingdal opplever sterkt besøk av kinesere som er ute etter å kjøpe sko. Sko er en av mange varer som er billigere i Norge enn i Kina, sier hun.

Ny kampanje

VisitNorway.cn er den kinesiske versjonen av den offisielle turistportalen til Norge. Rundt 2.000 lesere er innom hver dag, i gjennomsnitt sju minutter hver. Holte forteller at det blir stadig flere besøkende. Nylig lanserte VisitOslo.no, i samarbeid med Innovasjon Norge, en kampanje på WeChat – Kinas største sosiale medier-plattform. Formålet er å øke interessen for Norge blant kinesere på reisefot.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det handler om å fortelle om norsk kultur, kunst, mat, musikk, i tillegg til norske byer. Her spiller Oslo en formidabel rolle med sitt store potensial, sier Yuri Sali i VisitOslo.no.

– Våre ansatte snakker primært norsk, men er minst tospråklige, sier leder Finn Martinsen.Foto: Privat
– Våre ansatte snakker primært norsk, men er minst tospråklige, sier leder Finn Martinsen.Foto: Privat

Les også: – Vi er veldig glad i Oslo, sier Thor Messel. Han tok med familien til hovedstaden i ferien

Høyt forbruk

I fjor brukte kinesiske feriereisende 1,1 milliarder kroner under opphold i Norge, ifølge Innovasjon Norge. Og mer skal det bli.

– I dag er kineserne den sjuende største nasjonaliteten som besøker Norge. De blir viktigere og viktigere for turistnæringen, sier Holte.

På ni år har kineserne økt sine antall overnattinger på norske hoteller med 455 prosent. Fra 2015 til 2016 økte de antallet med 37 prosent.

Les også: Helene guider turistene rundt i Oslo

Pengesterke turister

– Det asiatiske, pengesterke turistmarkedet utgjør et enormt potensial for Norge, sier Gilhus.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fra januar til mai var det 71 prosent flere kinesiske hotellovernattinger i Norge enn på samme tid i fjor.

Gilhus sier at kinesere er opptatt av å oppleve mest mulig når de er i Norge.

– De fascineres både av naturen og kulturen vår, ikke minst det sunne, norske levesettet med god balanse mellom jobb og fritid.

Les også: – Det er ganske stygt når du ser profesjonelle bander går etter de svake

Saken ble først publisert på Dagsavisen.no