Færre tv-oppdrag for TV 2-kjendiser - overskuddet nesten borte

Harald Rønneberg, Truls Svendsen og Thomas Numme står både foran og bak kamera på noen av TV 2s største suksesser. Her er de på TV 2s høstlansering i 2015. Foto: Marit Hommedal/NTB Scanpix.
Harald Rønneberg, Truls Svendsen og Thomas Numme står både foran og bak kamera på noen av TV 2s største suksesser. Her er de på TV 2s høstlansering i 2015. Foto: Marit Hommedal/NTB Scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå gir de gass med Hellstrøm og innholdsmarkedsføring.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Truls Svendsen, Thomas Numme og Harald Rønneberg er i tillegg til Odd Nicolai Nansen de største eierne i Plan-B TV, som de eier gjennom managementselskapet Plan-B.

I 2016 omsatte selskapet for 34,8 millioner kroner, nesten 14 millioner mindre enn i 2015. Resultat før skatt ble på 879.000 kroner, ned fra 3,9 millioner kroner i 2015.

Daglig leder Pål Huuse mener tallene for 2016 reflekterer en helt nødvendig omstilling for produksjonsselskapet.

- Vi gikk fra fem millioner i omsetning i 2014 til 50 millioner i 2015, en tidobling på et år, og vi brukte 2016 til å roe oss ned, organisere oss og investere. Det var en planlagt nedgang, sier Huuse.

I 2015 hadde Plan-B i tillegg til «Senkveld» to produksjoner med Truls Svendsen for TV 2 - «Tjukken og lillemor» og «Truls – Oppdrag Norge» - og «Kongen på haugen» for TV3.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I 2016 var «Senkveld» selskapets største produksjon. I tillegg til de ordinære studiosendingene, produserte Plan-B også «Senkveld på turné» og en dokumentar med Truls Svendsen.

- I tillegg begynte vi så smått med litt forarbeid på produksjoner som vi går i gang med i år, sier Huuse.

Satser på Hellstrøm og Svendsen

En av produksjonene som kommer til å løfte årets resultat er «Truls à la Hellstrøm», der Eyvind Hellstrøm skal ta med seg Truls Svendsen på en kulinarisk dannelsesreise i inn- og utland. Dette er det første programmet Hellstrøm gjør for TV 2 etter åtte år hos TV3.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Svendsen har tidligere figurert i Plan-B-produksjonene «Truls – Oppdrag Norge» og «Tjukken og lillemor» for TV 2.

- Jeg tror man vil få se noe nytt av både Truls og Eyvind i dette programmet. De har en fantastisk kjemi sammen, så det blir veldig morsomt. Jeg føler også at folk er nysgjerrige på de to sammen. Vi gjør noe Eyvind aldri har gjort før, så vi ser en utvikling hos han også, sier Huuse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les mer: Hellstrøm fra TV3 til TV 2

Saken fortsetter etter bildet

Ny tv-duo: Til høsten skal Eyvind Hellstrøm (til v) ta med Truls Svendsen på en kulinarisk dannelsesreise i programserien «Truls à la Hellstrøm» på TV 2. Foto: TV 2.
Ny tv-duo: Til høsten skal Eyvind Hellstrøm (til v) ta med Truls Svendsen på en kulinarisk dannelsesreise i programserien «Truls à la Hellstrøm» på TV 2. Foto: TV 2.

Går ikke inn i matkrigen

Onsdag skrev Kampanje at både TV 2 og TV3 satser på konkurrerende kjendisrestauranter i høst, men Huuse avviser at det nye Hellstrøm-programmet føyer seg inn i denne trenden.

- Nei, vi er ganske langt unna. Dette er et opplevelsesprogram med matfokus, sier han.

Les mer: Ny matkrig på tv – TV 2 og TV3 med hver sin kjendisrestaurant (abonnement)

Plan-B TV-sjefen kan ikke si noe annet enn at han «håper» de har programmer også på andre kanaler enn TV 2 i år, selv om mesteparten av produksjonene deres har vært for denne kanalen.

- Vi har ikke noe mål eller ønske om bare å produsere for TV 2, men det vi gjør med Truls og Thomas og Harald er selvfølgelig TV 2-produksjoner. Vi har tidligere lagd «Kongen på haugen» for TV3, sier han.

Samarbeider med Try

I tillegg til tv-produksjoner satser Plan-B TV også direkte inn mot annonsørene. I fjor samarbeidet Plan-B med Try på Pølsevalget for Gilde, der de produserte filmer både for tv og for Facebook, og etter det Kampanje kjenner til har Plan-B og Try også levert inn et felles tilbud til Norsk Tipping på deres content marketing-konto.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les mer: Try kjemper om hele Norsk Tipping-potten

Huuse vil ikke kommentere Kampanjes opplysninger om Norsk Tippings byråkonkurranse, men han er åpen om at også Plan-B TV kommer til å satse mer på annonsørinnhold.

- Det er ikke noen tvil om at dette er et marked vi har lyst til å ta en bit av. Ikke fordi det er mindre å gjøre for tv-kanalene, men fordi dette er et marked i vekst der vi kan bruke vår styrke, som er et sterkt underholdningsstempel.

Relaterte artikler:

Try kjemper om hele Norsk Tipping-potten

Ber nordmenn om ikke å skru på lyden, for å forhindre sultkatastrofe

Her er den den største valgkampsponsoren - gir over 20 millioner til Ap

Unge Lovende-skaper til P3

Denne saken ble først publisert hos Kampanje.com