Norges største offshorerederi en realitet

Supplyskip til Farstad Shipping hører snart til den nye rederigiganten Solstad Farstad. Foto: Halvard Alvik / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Supplyskip til Farstad Shipping hører snart til den nye rederigiganten Solstad Farstad. Foto: Halvard Alvik / NTB scanpix Foto: NTB scanpix

Den mye omtalte fusjonen mellom Solstad Offshore, Farstad Shipping og Deep Sea Supply er nå gjennomført. SolstadFarstad ASA blir landets største offshorerederi.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

SolstadFarstad får en flåte på rundt 154 skip og kontorer i Norge, Australia, Brasil, Singapore, Filippinene, Skottland, Kypros og Ukraina. Rederiet blir ikke bare Norges største offshorerederi, men også et av verdens største.

Fusjonen er et resultat av at det familieeide Farstad Shipping i lengre tid har slitt i det tøffe offshoremarkedet. Etter flere restruktureringer slår selskapet seg nå sammen med John Fredriksens Deep Sea Supply og Solstad Offshore som kontrolleres av Kjell Inge Røkke.

Tøft marked

– Vi opererer i et tøft marked. Som et fusjonert selskap står vi sterkere og bedre posisjonert til å møte de utfordringene og mulighetene som markedet byr på, sier konsernsjef Lars Peder Solstad i SolstadFarstad i en pressemelding.

Etter at Konkurransetilsynet i april ga tommelen opp for fusjonen har arbeidet med sammenslåingen pågått for fullt. Det nye rederiet skal etter planen få hovedkontor i Skudeneshavn.

Flere oppsigelser

Fusjonen innebærer en besparelse på nærmere 600 millioner kroner. Mellom 80 og 90 personer vil bli overflødige og oppsagt. De fleste oppsigelsene vil komme på land i administrasjonen.

– Totalt skal vi redusere antallet folk i administrasjonen. Det er naturlig når tre fullverdige rederier slås sammen, at det blir dobbelt og trippelt opp med noen funksjoner, sier Solstad til Sysla.

Den nye organisasjonsmodellen vil ikke være på plass for fullt før i september.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden