Har tjent fett etter Bagatelle-retrett

Eivind Hellstrøm tjener godt på egne merkevarer. Her fra Gullruten i 2013 da han vant kategorien «Beste reality».
Eivind Hellstrøm tjener godt på egne merkevarer. Her fra Gullruten i 2013 da han vant kategorien «Beste reality». Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix

Kjendiskokken Eyvind Hellstrøm håver inn på egne merkevarer.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mesterkokk Eyvind Hellstrøm forlot Michelin-restauranten Bagatelle i 2009. Siden har han konsentrert seg om å bygge sin egen merkevare gjennom TV-skjermen, bøker, vin og kjøkkenprodukter. Det har gjort ham til en holden mann, skriver Kapital.

Siden 2012 har selskapet hans, Hellstrøm Holding, omsatt for nærmere 30 millioner kroner, med et samlet nettoresultat på 12,5 millioner kroner. Marginene var fete også i fjor: Så mye som halvparten av de drøye fire millionene han dro inn på eget varemerke i 2016, dryppet ned på bunnlinjen.

- Å si at pengene renner inn blir feil. De gode resultatene er resultat av mye forbrukt energi og mye planlagt og godt utført arbeid, sier Hellstrøm til magasinet.

Les også: Enorme mengder «falsk» mat og drikke beslaglagt

Utbytte

For fjoråret bevilget Hellstrøm seg ifølge Kapital et utbytte på to millioner kroner.

- Her er det en klassisk fordeling. Store deler går til skattekontoret, og resten går til privat investering i forbedret bolig og kjøkken. Et kjøkken jeg er avhengig av for å holde humøret på topp, forteller kjendiskokken.

Hellstrøm har de siste årene gjort suksess som programleder med reality-konseptene «Hellstrøm rydder opp» og «Hellstrøm rydder opp – hjemme» på TV3, som har gitt ham to Gullruten-seiere.

Les også: Peppes og Peppeno's i pizza-fight

I tillegg har han importert sin egen hvit- og rødvin, han har en egen akevitt, han har utgitt bøker og holdt foredrag, han har lansert ferdigretter som selges hos dagligvarebutikkene, og han har ifølge magasinet dratt inn penger på å fronte vinglass, ølglass, champagneglass, kokkekniver, kjeler og panner hos butikkjeden Jernia.

Les også: - Det er ingen kur for min sykdom

Nyheter og avvikling

Hellstrøm forteller til magasinet at det i årene som kommer vil skje visse endringer. Nylanseringer er på trappene, blant annet en ny akevitt og et nytt TV-program på TV 2, samtidig som enkelte ting fases ut.

Blant annet fremgår det av regnskapet at datterselskapet H&H Consulting, som blant annet ivaretar Hellstrøms avtale med Jernia, skal avvikles. Man kan også lese at samarbeidspartner og reklameveteran Atle Skageng, som har vært Hellstrøms manager i en årrekke, ikke lenger er medaksjonær i Hellstrøm Holding.

- Avtalen med Jernia er i ferd med å avsluttes. Derfor vil H&H Consulting etter all sannsynlighet bli avviklet. Behovet er ikke lenger til stede. Dessuten har jeg ett ønske om å samle alt i ett selskap, sier Hellstrøm til Kapital.

--

Denne artikkelen har tidligere vært publisert på hegnar.no

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
Populært