– 25 prosent sjanse for at Norwegian går konkurs

Nær 2,4 millioner passasjerer fløy med Norwegian i mars. Det er en økning på 12 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Foto: Paul Kleiven / NTB scanpix
Nær 2,4 millioner passasjerer fløy med Norwegian i mars. Det er en økning på 12 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Foto: Paul Kleiven / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Analytikere mener Norwegian står foran to viktige år.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

De siste årene har Norwegian satset knallhardt i et marked som er preget av lave marginer og tøff konkurranse.

I podcasten Valebrokk & CO kommer det frem at selskapet har rundt fire milliarder i egenkapital, betydelig mindre enn gjelden. Samtidig skal de investere rundt 35 milliarder på nye fly de neste to årene.

Den nye flyflåten kan ha sin pris, advarer Swedbank-analytiker Hans Erik Jacobsen.

– Jeg tror, om man skulle sette prosenter på det, så er det kanskje 25 prosent sjanse for at Norwegian går konkurs, sier Jacobsen.

Les også: – SAS kansellerte 99 flyvinger, Norwegian 7

– Mindre konkurranse

SPÅR: Analytiker Hans-Erik Jacobsen i SweBank Foto: Berit Roald / SCANPIX Foto: Berit Roald / NTB scanpix
SPÅR: Analytiker Hans-Erik Jacobsen i SweBank Foto: Berit Roald / SCANPIX Foto: Berit Roald / NTB scanpix

Han er likevel enig i selskapets strategi som er å vokse internasjonalt.

– Man åpner nye markeder hvor det ikke eksisterer flyvinger i dag, fordi flyene man har nå har vært for store til å betjene et sånt marked. Man kommer inn på en del markeder på grunn av de nye flyene som kommer inn, og man møter mindre konkurranse og kan ta ut en høyere pris, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Analytikeren mener Norwegian gjør klokt i å ikke konkurrere direkte med andre lavprisselskaper i Europa, men i stedet fly fra Europa til andre kontinenter.

Les også: Norwegian nærmere storsatsing i Argentina

Kan gape over for mye

Jacobsen er bekymret for den høye gjelden til Norwegian, men har tro på selskapets fremtid om de kommer seg gjennom de neste årenes tunge investeringer.

– Problemet nå på kort sikt er at det er så mye kostnader ved å vokse dette selskapet, og det har det vært hele tiden. Det vil det også være de neste årene. Inntil ting setter seg vil nok inntjeningen være under press, og aksjekursen lide under det, sier han i podcasten Valebrokk & CO.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
NYE FLY: Boeing 737 MAX har flere seter og lengre rekkevidde enn sammenliknbare flytyper, noe som muliggjør rimelige interkontinentale ruter mellom mindre flyplasser. Foto: Norwegian
NYE FLY: Boeing 737 MAX har flere seter og lengre rekkevidde enn sammenliknbare flytyper, noe som muliggjør rimelige interkontinentale ruter mellom mindre flyplasser. Foto: Norwegian

Også Petter Nystrøm i meglerhuset ABG Sundal Colliers er enig i at de neste to årene er viktige.

– Kommer de seg gjennom de, er det lettere å se at de kan lykkes. Men sånn som det er nå synes jeg det er usikkerhet til hvorvidt de kommer til å lykkes. Hvorvidt de gaper over for mye. Det er litt av utfordringen, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Norwegian fortsetter å stige til værs

Nye ruter

I mai leveres de første av 100 nye Boeing 737 Max til Norwegian. Disse skal fly fra Europa til USA. Prisene kan bli mye lavere enn 100 dollar per vei, har Norwegian-sjef Bjørn Kjos tidligere spådd.

De siste dagene har flyselskapet åpnet en rekke nye ruter. Fra 28. september kan reiselystne fly direkte mellom London og Singapore.

Dette blir selskapets andre destinasjon i Asia etter at de startet med flyvninger til Bangkok i juni 2013.