Fra livrett til Oslo tingrett:Peppes og Peppeno's i pizza-fight

VIL HA EN BIT: Peppeno's ligner for mye, mener Peppes Pizza. Pizzakrangelen blir mat for tingretten i juni.
VIL HA EN BIT: Peppeno's ligner for mye, mener Peppes Pizza. Pizzakrangelen blir mat for tingretten i juni. Foto: Colourbox
Artikkelen fortsetter under annonsen

Pizza er livrett for mange. Men nå blir krangel mellom Peppes og Peppeno's mat for Oslo tingrett i stedet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Jens Ulltveit-Moe-eide Peppes Pizza trekker pizzakjeden Peppeno’s Pizza for retten, fordi de mener den nye kjeden etterligner Peppes’ merkevare, skriver Kapital.

På den ene halv-en: Peppes er markedsleder innen restaurant- og leveringssegmentet for pizza i Norge, og selger hvert år over fire millioner pizzaer fra sine rundt 90 serveringssteder fra Hammerfest i nord til Kristiansand i sør.

På den andre halv-en: Nykommeren Peppeno’s, som ble registrert 2015, har på sin side “bare” tre utsalgssteder. To i Oslo og ett i Lillestrøm.

Saken skal for Oslo tingrett i juni.

Advokat Ingolf Holmen i Advokatfirmaet Seland Orwall, som representerer Peppeno’s Pizza, beskriver pizzakrangelen slik:

– Peppes Pizza mener at Peppeno’s Pizza har lagt seg for nærme dem i forhold til navn/varemerke, menyer, innhold på hjemmesiden, farger og telefonnummer, slik at det kan oppstå en forvekslingsfare mellom pizzakjedene for kundene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Nei til Dolly- og Peppesfusjon

For like

I fjor klaget Peppes konkurrenten inn for det rådgivende organet Næringslivets Konkurranseutvalg – og vant. Bakgrunnen var at Peppes mente Peppeno’s hadde krenket deres merkevarerettigheter. Organet konkluderte med at etterligningen Peppeno’s gjorde var ulovlig etter markedsføringsloven.

Det ble vist til at navnene var forholdvis like, og at det eneste som skilte Peppeno’s navn fra Peppes var en stavelse mer ved slutten av navnet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Utvalget fant det også sannsynlig at Peppes Pizza hadde tjent som forbilde, at det forelå en etterligning, og viste til at innklagede hadde valgt “samme fargekombinasjon i logo - rødt, svart og hvitt, og menytekst og profil også i påfallende grad ligner”.

Utvalget fant apingen så nærgående at det representerte en “urimelig utnyttelse av markedsleders innsats og resultater”, samt at Peppes’ kjennetegn og profil kunne utvannes når en konkurrent la seg så nær. Organet mente det stred med god forretningsskikk næringsdrivende imellom.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I tillegg mente utvalget at “så mange sider ved profileringen, markedsføringen og produktet syntes å være ettergjort, og at helhetsinntrykket er en særlig systematisk og bevisst kopiering.”

Men Peppes fikk ikke medhold i at konkurrentens fysiske utsalgssteders utvendige profil var etterlignet.

Les også: Nye beilere til Dolly

Peppes nei til Peppino's og Pepino's

– Etter at Peppeno’s ble “felt” for dette, har mine klienter sett at det var endel likheter, som ikke var tilsiktet. De har derfor endret menyer, hovedfarge fra rødt til mer oransje, og innhold på hjemmesiden for å unngå forvekslingsfare, forteller advokaten til Peppeno’s.

Men Peppes krever at varemerket Peppeno’s må opphøre, og at internettdomenet deres må slettes. Hvis noen mener at et varemerke kan forveksles med andre varemerker og derfor ikke kan registreres, kan man fremme protest mot registreringen til Patentstyret. Det skal Peppes Pizza ha gjort. Likevel ble varemerket Peppeno’s registrert.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Patentstyret konkluderte altså med at det ikke var noen forvekslingsfare mellom navnene og godkjente Peppeno’s. Etter registreringen har Peppes fremsatt innsigelser/klage mot Patentstyrets vedtak. Klagesaken er nå satt i bero i påvente av utfallet av rettssaken som Peppes har anlagt.

Peppeno’s ønsker å løse saken i minnelighet, og har tilbudt seg å endre navnet til både Peppino’s og Pepino’s, men det har Peppes avvist, sier advokaten.

Les også: Slik blir pizzaen enda bedre

- Har strukket seg langt

Holmen mener hans klienter har strukket seg langt og tatt de nødvendige grepene for å unngå at kundene forveksler pizzakjedene. Peppes har også varslet at de vil kreve erstatning for tapet som de er påført som følge av saken.

Peppes Pizza er ikke særlig snakkesalig.

– Peppes ønsker ikke å komme med en utdypende kommentar på dette stadiet i prosessen. Vi ønsker selvsagt at saken skal kunne løses uten rettsapparatet, men ser samtidig at vi er nødt til å beskytte vår merkevare som det har vært investert mye i siden 1970, skriver markeds- og kommunikasjonssjef Marianne Lund i en epost til Kapital.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Domino's sluker Dolly

Ny blanding

Konkurransetilsynet stanset i fjor sammenslåingen av Peppes og Dolly Dimple’s. Nå jobber advokater for å berge pizzagiganten. Tidligere i år ble det kjent at Pizza Pizza Norway, den nordiske partneren til verdens største pizzakjede Domino’s Pizza, overtar Dolly Dimple’s i Norge fra NorgesGruppen. Blant merkenavnene som inngår i restaurantvirksomheten til Ulltveit-Moe er for øvrig TGI Fridays og Starbucks.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det skal ha vært henvendelser fra kunder som gjorde Peppes oppmerksom på likheten mellom pizzakjedene, har Romerikes Blad tidligere skrevet. Kundene skal ha tatt kontakt med Peppes etter å ha mottatt flyers i posten eller SMS.

– De har lagt seg veldig nært opptil Peppes Pizzas kjennetegn, både i navn, utvikling av nettside, beskrivelsene av pizzaene og pizzanavnene, og det er helt klart at de forsøker å få folk til å forveksle dem med Peppes, eller å tro at det er Peppes som står bak, uttalte innovasjons- og markedsdirektør i Peppes Pizza, Thomas Grotle til avisen i fjor.

Artikkelen ble først publisert i Kapital

Les også: Verdens lengste pizza

Fikk feil pizza - ringte til politiet

Islands president måtte avklare pizza-standpunkt