Utenlandske matroser tjener 35 kroner timen:

– På tide at Mæland tar en timeout

<p>– Monica Mæland (H) har hele tida sagt at alternativet er å miste 2.500 sjøfolk hvis Color Line heller flagger ut til Danmark, men har hun tenkt gjennom hvor mange som mister jobben utover Norge, spør Else-May Botten (Ap).</p>
– Monica Mæland (H) har hele tida sagt at alternativet er å miste 2.500 sjøfolk hvis Color Line heller flagger ut til Danmark, men har hun tenkt gjennom hvor mange som mister jobben utover Norge, spør Else-May Botten (Ap). Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

– Er det sånn at Norge skal være et foregangsland for å sette norske sjøfolk på land og importere billig utenlandsk arbeidskraft, spør Arbeiderpartiets Else-May Botten.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Etter et møte med norske sjøfolk, vurderer nå næringsminister Monica Mæland (H) å endre forslaget som tillater Color Line å flagge ut Kiel-ferjene.

– Det er ikke vår hensikt å etablere et bekvemmelighetsflagg i NIS, sier næringsminister Monica Mæland (H).

Torsdag forrige uke kalte hun inn både skipsfartsorganisasjonene, Color Line og resten av den maritime næringen til et møte på sitt kontor. Til stede var også fiskeriminister Per Sandberg (Frp). Bakteppet er forslaget fra Mæland om å tillate Color Line å flagge ut til det norske internasjonale skipsregisteret (NIS). 700 norske sjøfolk står i fare for å miste jobben.

Les også: – Norske sjøfolk like billige

Frykter flagg-shopping

Som Dagsavisen tidligere har omtalt, skaper forslaget bølger også utenfor Norges grenser. Danske og svenske sjøfolk frykter at deres rederier vil følge Color Lines eksempel og flagge ut til NIS.

– Vi er redde for at rederiene vil shoppe flagg etter der konkurransevilkårene er best, på linje med det vi ser i Panama og Bahamas, sa Barno Jensen fra den danske fagforeningen Dansk Metals Maritime Afdeling til Dagsavisen tidligere i år.

Det er ikke intensjonen, understreker Mæland. Hun forteller at departementet nå vil se nærmere på hvordan endringene i NIS vil påvirke resten av Norden.

– Vårt motiv har hele tida vært å følge opp anbefalingene fra fartsområdeutvalget om å styrke og utvide refusjonsordningen og å bidra til at ferjer mellom Norge og utlandet kan flagge om til NIS. Nå ser vi på hvordan vi kan oppnå det uten disse konsekvensene, sier Mæland.

Brygger opp til storm

Hovedtillitsvalgt Ronny Øksnes i Norsk Sjømannsforbund. Foto: dagsavisen
Hovedtillitsvalgt Ronny Øksnes i Norsk Sjømannsforbund. Foto: dagsavisen

Hun er likevel tydelig på at utgangspunktet fra fartsområdeutvalgets rapport ligger fast.

– Det fremmes påstander om at vi forsøker å svekke norske sjømenn. Det er stikk i strid med det vi har jobbet med de siste årene. Sjømannsorganisasjonene ønsker å utrede norske lønns- og arbeidsvilkår, og det betyr i realiteten at de ikke ønsker at vi forholder oss til anbefalingene fra utvalget. Vårt utgangspunkt har vært å gjennomføre det som har størst mulig flertall blant partene. Vi må gjøre det vi har lovet, sier Mæland.

Samtidig øker presset mot Mæland fra nabolandene. Både svenske og danske politikere har stilt spørsmål til sine regjeringer om konsekvensene oppmykningen av NIS vil ha for deres skipsfart, og stortingspolitiker Irene Johansen (Ap) har tatt opp problemstillingen i Nordisk ministerråd. I tillegg har den nordiske transportarbeiderføderasjonen, som representerer nærmere 60.000 nordiske sjøfolk og havnearbeidere, nylig sendt et brev til blant andre Mæland hvor de ber henne trekke tilbake forslaget.

Les også: LO-nestlederen ber Mæland snu om Color Line

Sjøfolk fra hele Norden frykter å bli erstattet av billigere, utenlandsk arbeidskraft med næringsminister Monica Mælands (H) forslag om å myke opp regelverket for det norske internasjonale skipsregisteret (NIS). Her fra en demonstrasjon foran Stortinget tidligere i år. Foto: Mimsy Møller / dagsavisen
Sjøfolk fra hele Norden frykter å bli erstattet av billigere, utenlandsk arbeidskraft med næringsminister Monica Mælands (H) forslag om å myke opp regelverket for det norske internasjonale skipsregisteret (NIS). Her fra en demonstrasjon foran Stortinget tidligere i år. Foto: Mimsy Møller / dagsavisen

Tjener 35 kroner timen

Hovedtillitsvalgt Ronny Øksnes i Norsk Sjømannsforbund forteller at danske fagforeninger er overbevist om at det danske selskapet Fjordline, som i dag seiler mellom Stavanger, Bergen og Hirtshals, vil flagge om til NIS dersom muligheten byr seg.

– Kappløpet mot bunnen er allerede i gang. Ved en liten ruteendring kan Fjordline flagge om til NIS, hvor lønnsnivået er helt annerledes. Hva skjer da med Color Line sin rute mellom Kristiansand og Hirtshals? Den blir inneklemt. Color Line må plutselig konkurrere mot Fjordline, og vi vet at den eneste måten de kan kutte kostnader på, er gjennom mannskapet, sier han.

Ifølge Øksnes ligger de internasjonale lønningene for matroser på 35 kroner timen, mot 160 kroner i Norge.

Det er på tide at Mæland tar en timeout, mener Arbeiderpartiets Else-May Botten.

– Er det sånn at Norge skal være et foregangsland for å sette norske sjøfolk på land og importere billig utenlandsk arbeidskraft? Hvis ikke, må Mæland rydde opp. Hun har hele tida sagt at alternativet er å miste 2.500 sjøfolk hvis Color Line heller flagger ut til Danmark, men har hun tenkt gjennom hvor mange som mister jobben utover Norge? Det kan være flere tusen, sier Botten.

Les også: Fullt sjøslag mellom Høyre og Ap

(Artikkelen er først publisert i Dagsavisen)

Norsk og internasjonalt skipsregister

Color Line er det eneste rederiet med passasjerskip i fast rute mellom norsk og utenlandsk havn under norsk flagg.

Det vil si at skipene er registrert i det norske skipsregisteret (NOR).

For å være registrert i NOR, krever norske myndigheter at mannskapet jobber under norske lønns- og arbeidsvilkår.

Det samme kravet gjelder ikke for det internasjonale skipsregisteret (NIS).

Fram til nå har det vært en rekke begrensninger i NIS for å gjøre det mer attraktivt for passasjerskip å seile under norsk flagg.

I et høringsbrev datert 18. januar 2017 foreslår Monica Mæland å myke opp disse begrensningene. Passasjerskip som seiler distanser på over 175 nautiske mil mellom norsk og utenlandsk havn, og som tilbyr overnatting, skal kunne registrere seg i NIS. Høringsfristen gikk ut 3. mars.

(Kilde: Fartsområdeutvalget, Nærings- og fiskeridepartmentet)

Personvernpolicy