Meny

Forbrukerombudet slår ned på Mini-reklame

Forbrukerombudet mener Mini-annonsen ikke er innenfor lovens grenser. Illustrasjonsfoto: Heiko Junge / NTB scanpix Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Forbrukerombudet mener Mini-annonsen ikke er innenfor lovens grenser. Illustrasjonsfoto: Heiko Junge / NTB scanpix Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Forbrukerombudet mener Bavarias kampanje om ny Mini «fra 0 kroner i måneden» er ulovlig. Bilforhandleren er uenig, men har stanset bruken til saken er avklart.

Leasing-kampanjen har blitt brukt på Facebook. Ifølge E24 har Bavaria Norge kommet fram til beløpet under forutsetning av at kundene selv leier ut bilen til andre sju døgn i måneden.

Ombudet har sendt brev til bilforhandleren og omtaler inntektsmulighetene som fiktive.

– Bavaria kan ikke benytte en potensiell inntektsmulighet til å skjule at avtalen faktisk har en betydelig kostnad. Å lease en bil er en stor økonomisk avgjørelse, og i dette tilfellet koster det rundt 127.000 kroner i avtaleperioden. Kunden har krav på god og tydelig informasjon om de faktiske kostnadene, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth i en pressemelding søndag.

Les også:  Forbrukerrådet: – Dette er villedende

Bavaria står fast ved at annonsen er lovlig.

– Annonsen er etter vår mening en åpenbar overdrivelse og har også en stjerne bak seg. Alle kunder som har kontaktet oss, har forstått konseptet før de har tatt kontakt med oss – at man leaser bilen og leier den ut, sier salgsdirektør Morten Heiertz Dahle i Bavaria Norge til E24.

Bavaria opplyser at kampanjen på Facebook kun varte til 1. mars.

Les også: XXL måtte fjerne løfte om «prisgaranti» fra nettside

Privatøkonomi
Populært