Widerøe øker flåten med inntil 15 jetfly

Artikkelen fortsetter under annonsen

Widerøe har inngått kontrakt med den brasilianske flyfabrikanten Embraer om kjøp at tre jetfly og opsjon på levering av ytterligere tolv fly. De tre nye maskinene skal leveres neste år.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hvis vi tar ut alle opsjonene, blir dette den største satsingen som Widerøe har gjort. Vi er et forsiktig selskap som bygger stein for stein. Det er derfor kontrakten ser slik ut som den gjør. Det er vi som har den store fleksibiliteten, og ikke leverandøren, sier administrerende direktør Stein Nilsen i Widerøe på telefon fra Dublin til NTB.

Embraer E190-E2 har et betydelig lavere utslipp enn dagens fly i samme kategori. Widerøe opererer i dag en flåte på 41 canadiskproduserte fly av typen Bombardier Dash-8 turbopropell.

– Vi har også vurdert Bombardier. Den store fordelen med Embraer er at de har en familie av tre flytyper som vi kan velge fritt mellom. For oss som flyr kortere ruter, er Bombardiers maskiner litt for store. De nye flyene er rett og slett mer tilpasset vår trafikk, sier Nilsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Han sier det er dugnadsarbeid i Widerøe der både medarbeidere og eiere har bidratt, som ligger bak satsingen. Selskapet oppgir at kontrakten er signert etter et positivt utfall av uravstemninger om nye kollektivavtaler hos piloter og kabinansatte.

Underleverandør

Widerøe tror Embraer gir selskapet mulighet til å videreutvikle dagens ruter og satse på nye områder.

Ved å tilby flytypen håper Widerøe å kunne være en attraktiv underleverandør til andre flyselskaper som leier inn mindre fly på enkelte strekninger.

Satsingen kommer etter at Widerøe har vunnet to anbudsrunder for flytrafikk innenlands de to siste årene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi har hatt to av de store anbudene ute på fri konkurranse i en tøff konkurransesituasjon. Avklaringen var både etterlengtet og gledelig, og gjør at vi har muligheter til å utvikle de rutene vi har i fri konkurranse som ikke ligger i en del av anbudet. Det er først og fremst der disse flyene egner seg, forklarer Nilsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I september i fjor skrev Dagens Næringsliv at Widerøe vurderte å bestille inntil ti drivstoffgjerrige jetfly til innenriksruter med lavt trafikkgrunnlag, for eksempel fra Oslo til Haugesund, Molde eller Kristiansund. SAS og Norwegian trafikkerer i dag slike ruter med større jetfly.

Mindre utslipp og støy

Den nye flytypen gir betydelig lavere CO2-utslipp og mindre støy. Embraer har produsert E-Jet siden 2004 og utvikler nå arvtakeren til E-jet familien, E2. Den kommer med moderne motor- og materialteknologi, noe som skal muliggjøre lavere drivstofforbruk og mer kosteffektivt vedlikehold enn hos forgjengeren.

E2 skal leveres i tre versjoner – E175-E2 med inntil 90 seter, E190-E2 med inntil 114 seter og E195-E2 med inntil 138 seter. Flyene som kommer neste år, har alle 114 seter.

– Dette er et veldig nytt og moderne fly. Både støy og utslipp er betydelig redusert for den nye generasjonen av mindre jetfly. Også når det gjelder komfort og hastighet er dette et betydelig framskritt, sier Nilsen.