Julesmell for norske kjøpesentre

GRINCHEN? Handelstanden tjente mindre på gavehandlende nordmenn i 2016 enn tidligere år. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
GRINCHEN? Handelstanden tjente mindre på gavehandlende nordmenn i 2016 enn tidligere år. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Julehandelen på norske kjøpesentre viser en nedgang på 3 prosent i fjor.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I absolutte tall økte handelen med 1,8 prosent. Justert for en ekstra handledag i desember, samt at noen kjøpesentre har utvidet salgsarealet, viser en nedgang i julehandelen på 3 prosent, skriver Finansavisen. Undersøkelsen er gjort av Kvarud Analyse for Kjøpersenterindeksen.

– Den ene grunnen kan være den generelle økonomiske situasjonen, og at folk holder litt igjen. Den andre grunnen er at noe av omsetningen er flyttet til slutten av november på grunn av Black Friday, sier handelsanalytiker Tore Kvarud, som også trekker fram økt netthandel som en årsak.