Meny

Dagligvaregigantene krangler om pris på Twitter:

Kiwi-sjefen: – Registrerer at Rema 1000 igjen har fått endret pristestresultat

Priskrigen mellom lavpriskjedene har tilspisset seg på nyåret. Foto: Coop / NTB scanpix

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er priskrig i dagligvarebransjen og nå beskylder konkurrentene Rema 1000 for å endre resultater i pristester og diktere avisredaksjoner. – Drøyt når de gjør akkurat det samme som oss, svarer Rema 1000.

Det nye året har begynt med en tilspisset priskrig mellom de tre store aktørene i dagligvaremarkedet; Norgesgruppen, Coop og Rema 1000.

Sistnevnte, med Ole Robert Reitan i spissen, lanserte onsdag sin nye app «Æ» som skal gi Rema 1000-kunder et priskutt på 10 prosent på varene de selv handler mest av og samme kutt på fersk frukt og grønt.

Coop svarte umiddelbart med 11 prosent priskutt på frukt og grønt ved bruk av deres app i Extra- og Obs-butikker, mens Kiwi doblet sin bonus på frukt og grønt fra 7,5 prosent til 15 prosent i kundeprogrammet Kiwi Pluss.

Også på det sosiale mediet Twitter er temperaturen høy mellom topper hos de tre dagligvareaktørene, etter en pristest som ble publisert av Side2 på mandag.
Først ble Kiwi kåret til prisvinner, deretter ble resultatet endret slik at Rema 1000 kom best ut, før resultatet igjen viste at Kiwi hadde lavest priser på det utvalget varer som var undersøkt.

Artikkelen fortsetter etter Twitter-utvekslingen:

Etter at resultatet ble endret i Rema 1000s favør skrev Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy: «Vi registrerer at dere igjen har fått endret resultatet av en publisert prisundersøkelse...»

– Er det slik dere opplever at det er vanlig at Rema 1000 får endret resultatene av prisundersøkelser etter at de er publisert?

– Vi har opplevd tidligere at resultatet i en publisert prisundersøkelse har blitt endret, når Kiwi har vunnet. Vi har også opplevd at prisundersøkelser har blitt endret før publisering og at vi har fått beskjed om at vi har vunnet prisundersøkelser, for at de så ikke blir publisert. Det siste skjedde senest forrige måned, svarer kommunikasjonssjef i Kiwi Kristine Aakvaag Arvin.

Hun vil imidlertid ikke oppgi hvem det er som skal ha latt være å publisere en pristest Kiwi hadde vunnet.

– Dere har også fått endret priser i denne undersøkelsen. Pleier dere å gjøre det?

– Det som skjedde var at denne undersøkelsen ble publisert mandag og lå ute i noen timer med Kiwi som vinner. Men på kvelden mandag var plutselig resultatet endret, uten at vi hadde hørt om det. Da vi ble klar over at konkurrenten hadde fått endret flere priser, gikk vi gjennom våre og fant noen feil. Vi sendte dokumentasjon til redaksjonen, som rettet feilene. Da var Kiwi billigst igjen, svarer Arvin.

Hun sier videre at det viktigste er å vinne kundenes tillit, ikke pristester.

– Men rett skal være rett.

Arvin forklarer at Kiwi har elektroniske priser i hyllene, så feilprising på hyllene er ikke et problem hos dem, men medgir at feil av og til kan forekomme på prisplakater som følge av menneskelig feil. I dette tilfellet var det imidlertid journalistene som hadde brukt feil priser.

– To av prisene som først ble oppgitt i testen har vi aldri hatt, og avisen hadde heller ingen kvittering eller bilder som kunne bekrefte at de hadde funnet disse prisene i butikken.

Les også:   Kiwi og Coop varsler priskrig på dagligvarer

– En krevende øvelse

– Prisundersøkelser er en krevende øvelse, og de må være helt rettferdige, uavhengige og uanmeldte for å virke slik de skal. Det må være 100 prosent like vilkår for alle. Enten så publiserer man resultatene rett ut, eller så må man gi alle de involverte mulighet til å se gjennom og kommentere før publisering, sier Kiwis kommunikasjonssjef og legger til at de har hatt en god dialog med Nettavisens Side2 som publiserte testen.

Direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Rema 1000, Mette Fossum, gir  Arvin full støtte når det kommer til at pristester er vanskelig å gjennomføre på en god måte.

Fossum mener dette er et tilfelle av at journalister som ikke kan lage pristester, har forsøkt seg på det.

– Et problem er at de har sammenlignet ulike varer. Blant annet har de sammenlignet våre store egg mot Kiwis mindre egg. Så har de lagt til teksten i at de har justert prisen etter at vi har gjort dem oppmerksom på det, men de har ikke justert sluttsummen, sier hun til ABC Nyheter og fortsetter:

– Det at journalistene ikke er nøyaktig nok har en del å si for oss som konkurrerer. Det er derfor vi ringer journalisten. Artikkelen har blitt justert både etter at vi har tatt kontakt og etter at Kiwi har tatt kontakt. Vi anerkjenner ikke testen slik den står nå, fordi sluttsummen ikke er justert etter at prisen på egg er justert for riktig størrelse.

Les også:   Butikkene solgte rekordmye julemat

– Vi gjør ikke noe annet enn konkurrentene

– På Twitter skriver Kiwi-sjefen at det ikke er første gang Rema 1000 har fått endret resultatet i en pristest etter publisering. Er dette noe som skjer ofte?

– Når det gjelder journalister som ikke har gjort dette noe særlig før, og testen ikke er gjennomført på en god måte, må vi rette opp i feilene. Kiwi gjør det samme som oss. Hvis vi opplever at store egg blir sammenlignet små egg og det gjør at vi taper testen, så opplever vi det som urettferdig. Dette er DNAet i vår virksomhet, det er viktig for oss. Når vi opplever uredelig prisjournalistikk, så sier vi ifra.

Hun viser til at VG har holdt på med pristester gjennom mange år og har utviklet en metodikk og nøyaktighet som holder vann.

– Da er det vanskelig å protestere på resultatet. Men dialog og diskusjon med journalisten i forkant av en test er en del av dynamikken også i slike tilfeller, det er en del av gamet.

Fossum synes det er drøyt å komme med påstander om at Rema 1000 går inn og dikterer redaksjoner, slik kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis i Coop gjør på Twitter, når hun opplever at konkurrentene gjør akkurat det samme som dem.

– Vi gjør ikke noe annet enn å diskutere dette med journalister. Vi bruker skriftlig kommunikasjon og viser til kvitteringer og annen dokumentasjon på våre priser.

Les også:  Ingen priser i dagligvareapp

– Blir forvirrende for kundene

Når ABC Nyheter tar kontakt, er Bjørn Takle Friis i Coop enig i at det må være greit å si ifra når det i pristester er ulike produkter som sammenlignes.

– Det er mange pristester hele tiden fra flere redaksjoner. Vi får som regel oversendt resultatene på forhånd, og hvis det viser seg at de sammenligner epler og pærer, for eksempel kjedens egen merkevare med Kavli eller Mills, så kan man påpeke det, men det å korrigere prisene, slik som de har gjort i denne testen, er ikke noe man skal gjøre, sier Friis.

– Her har Kiwi og Rema dokumentert at prisene i testen som de har fått endret, ikke stemte med det journalistene hadde oppgitt i artikkelen.

– Da er det jo slett håndverk fra pristesterne. Da kan man la være å ha pristester, hvis man ikke sjekker godt nok, sier han og fortsetter:

– I dette tilfellet blir pristesten veldig lite troverdig uansett. Kunden sitter igjen med flere spørsmål: Er det dårlig journalistisk håndverk eller er det kjedene som manipulerer? Uansett virker det veldig forvirrende for kundene når kjedene kan ringe inn for å endre resultatene, sier Friis.

Les også:  Dagligvarekjedene sammen mot genmodifisert mat

– Stol mer på deg selv enn på pristester

– Hvordan bør forbrukerne forholde seg til slike pristester?

–  De bør stole mer på seg selv enn på pristester, svarer Friis og legger til at det er Coop Extra og Obs! som er deres billigste alternativer, ikke Prix som er med i denne testen. 

Fossum i Rema 1000 sier det er viktig at man har et kritisk blikk på at testene sammenligner like produkter.

– Og generelt er det de store testene, som gjøres av VG blant annet, man bør følge med på, sier hun.

Fossum mener det i den pågående priskrigen er viktig med åpenhet og transparens overfor forbrukerne. Og hun sier hun er skuffet over at regjeringen i fjor stoppet Forbrukerrådets plan om en app med oversikt over de ulike aktørenes matvarepriser.

– Rema 1000 er helt for en slik portal og jobber for det at det skal bli noe av. Vi har levert data for at de skal få det til og håper det blir noe av i fremtiden.

Fossum mener appen «Æ», som Rema 1000 lanserte denne uken, svarer på behovet for åpenhet.

– Der vil du hele tiden vil se prisnivå på varene du har kjøpt, og du får ti prosent avslag på de ti varene du handler mest. Du får i appen både oversikt over pris og hvor mye du har spart, sier hun og fortsetter:

– At det allerede er 270.000 nedlastinger av vår nye app, viser at forbrukerne er veldig opptatt av pris.

Bakgrunn:   Rema 1000 lanserer appen «Æ» med personlige priser

Nettavisen: – Vi skjerper rutinene

Carina Bredesen som er konstituert reportasjeleder i Nettavisen sier hun forstår kritikken som rettes mot Side 2s pristest.

– Vi ønsker alltid at ting vi publiserer skal være riktig, men feil kan oppstå og da er det viktig at vi retter opp og viser hva som har blitt rettet opp. Alle stegene i denne prosessen har kommet klart frem. Vi har skrevet inn der det har vært avvik og der vi har gjort omregninger. I tillegg har vi lagt til fotnoter på det som kjedene har reagert på. Jeg synes vi har vært redelige overfor dem vi skal være redelige overfor, og det er leserne, sier Bredesen til ABC Nyheter.

Hun har også forståelse for at de som jobber med dette i kjedene har et annet utgangspunkt enn journalistene, og et svært nøyaktig system for hvordan de regner ut og sammenligner ting, for eksempel når de skal gå ut med prissammenligninger i markedsføring.

– Det er ikke vanskelig å forstå at de synes det var en dårlig test. Vi kommer til å skjerpe rutinene våre før neste test for å unngå misforståelser. Vi tok bort elementet med testens vinner og taper nettopp fordi det ble så mye debatt rundt hva som kunne sammenlignes, sier Bredesen.

Les også:  Rema 1000 rensker opp i antallet leverandører

Privatøkonomi
Populært