Småbutikkene kan bli Black Fridays tapere

På Vestby utenfor Oslo var det kamp om de beste tilbudene da butikkene åpnet fredag, men Black Friday har trolig lite å si for det samlede forbruket. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix
På Vestby utenfor Oslo var det kamp om de beste tilbudene da butikkene åpnet fredag, men Black Friday har trolig lite å si for det samlede forbruket. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Økonomer tror Black Friday i liten grad påvirker det totale forbruket i Norge, men kjedene og sentrene kan vinne på bekostning av småbutikkene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

En analyse fra VardeHartmark viser at små spesialbutikker kan bli taperne når kjeder og nettbutikker går offensivt ut ved inngangen til høysesongen i varehandelen, skriver Dagens Næringsliv.

– Black Friday er ikke et spill både kundene og butikkene kan vinne, sier handelsekspert Reidar Mueller i VardeHartmark. Han mener handelsfenomenet passer de store best, mens små og pressede aktører ender opp som taperne.

– Handelsmaniet i november har sin pris. Vi anslår at bransjen blør rundt en halv milliard kroner av sårt trengt inntjening. Dette skjer i en bransje som allerede sliter med å holde marginene positive, sier Mueller. Faghandelen omsetter for rundt 220 milliarder og har en margin på tre prosent.

Mueller sier tall fra i fjor viser at mye av den ekstra handelen på Black Friday førte til mindre julehandel. Det er i tråd med det flere økonomer sier om at det er andre faktorer som påvirker det samlede forbruket.

– Jo mer vellykket «Black Friday» blir, desto svakere tror jeg julehandelen i desember blir. Utsiktene for privat konsum er ganske mørke, fordi utviklingen i husholdningenes kjøpekraft er så svak, sier sjeføkonom Jan Ludvig Andreassen i Eika.