7 av 10 bedrifter har blitt utsatt for katalogsvindel

I løpet av det siste året har så mange som sju av ti bedrifter blitt utsatt for katalogsvindel, viser en undersøkelse hovedorganisasjonen Virke har foretatt. Organisasjonen har nå sendt et brev til Riksadvokaten der de ber om at det opprettes en egen norsk bedragerigruppe slik som i Sverige for å få bukt med problemet.
I løpet av det siste året har så mange som sju av ti bedrifter blitt utsatt for katalogsvindel, viser en undersøkelse hovedorganisasjonen Virke har foretatt. Organisasjonen har nå sendt et brev til Riksadvokaten der de ber om at det opprettes en egen norsk bedragerigruppe slik som i Sverige for å få bukt med problemet. Foto: Frank May / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

I løpet av det siste året har så mange som sju av ti bedrifter blitt utsatt for katalogsvindel, viser en undersøkelse hovedorganisasjonen Virke har foretatt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi ser nå antydninger til at kriminaliteten er langt mer organisert og truende enn tidligere – mye tyder på internasjonale samarbeid og tette bånd mellom ulike kriminelle miljøer i Norge, sier sikkerhetskoordinator Thor Martin Bjerke i Virke.

Organisasjonen har nå sendt et brev til Riksadvokaten der de ber om at det opprettes en egen norsk bedragerigruppe slik som i Sverige for å få bukt med problemet.

Les også: Svindlere utgir seg for å være skatteetaten

Brevet er sendt samme uke som politiet i Trondheim gikk til aksjon mot firmaet Nummeropplysninga AS. To av lederne i firmaet ble varetektsfengslet i fire uker. Politiet har siktet ytterligere sju personer for grovt bedrageri i det de karakteriserer som «en stor og omfattende bedragerisak som omhandler nettkatalogtjenester».

– Det er behov for en nasjonalt samordnet etterforskning for å ta knekken på disse kriminelle miljøene, sier Jarle Hammerstad, som er leder for næringspolitikk i Virke.

Virkes undersøkelser viste at om lag 10 prosent av dem som ble kontaktet faktisk betalte fakturaen enten fordi de var villedet eller fordi de var redde for å få en inkassosak.