Rygge-ansatte bes om å fortsette jobbjakten

Olav Thon var skuffet etter møtet om Rygge flyplass. Se video.

Bare staten kan redde Rygge, mener flyplassens eiere. Gruppen som ønsker å overta driften, la ikke fram noe konkret i møtet med Olav Thon og Orkla.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Hovedaksjonærene var lite imponert over hva som kom fram i mandagens møte med Rygge Airport, grupperingen som ønsker å overta Moss Lufthavn Rygge.

– Det går mot nedleggelse av Rygge flyplass, sier kommunikasjonsdirektør Håkon Mageli i Orkla.

– At de ikke kunne komme med en løsning over bordet, var ikke overraskende. Men jeg er skuffet over at de ikke hadde kommet lenger, sier Olav Thon til NTB.

Thon og Orkla eier 40 prosent hver av aksjene i Rygge sivile lufthavn.

Bakgrunn: Rygge Airport må kjempe for å beholde ansatte

– Uheldig inntrykk

Administrerende direktør Pål F. Tandberg i Moss Lufthavn Rygge slår fast at de ansatte må fortsette å søke på jobber:

– Det er skapt et inntrykk av at de står klar til å overta 1. november. Det har vært svært uheldig. Vi fikk til og med telefon fra Nav med spørsmål om vi skulle avlyse jobbmessen nå på torsdag. Så kommer man her til dette møtet, uten finansieringsplan, uten forretningsplan, uten noe som helst. Men nå er dette inntrykket rettet opp. Det er ingen som kan overta den eksisterende virksomheten, sier Tandberg til NTB.

Stemmer: Flere må regne med å ha gjeld inn i alderdommen

– Ingen realisme

Mageli sier at Rygge Airport ikke la fram noen konkrete løsninger for hvordan flyplassen kan drives videre.

– De har kapitalinteresser i ryggen, men vi har ikke fått presentert noen planer for finansiering eller drift. De har ikke lagt fram noe som utgjør et realistisk alternativ i privat regi, sier Orkla-toppen.

– De har en kommersiell måte å se flyplassdrift på som ikke er i tråd med hvordan markedet fungerer, sier Tandberg.

Les også: Private aktører klare for å drive Rygge videre

Etterlyser staten

Staten må på banen dersom Rygge skal reddes, mener storaksjonærene.

– En varig løsning må etter vårt syn inkludere Avinor og Forsvaret. Dette har vi meddelt samferdselsministeren, men henvendelsen er ikke besvart, sier Mageli.

Thon mener at det kan være lønnsomt for staten å overta, fordi det kan skyve utbygging av en tredje rullebane på Gardermoen ut i tid.

Begge er samstemt på at de er ferdig med flyplassdrift.

– Vi har tatt vårt tap, sier Mageli. Det beløper seg til 171 millioner kroner.

– Jeg synes vi har gjort nok og er innforstått med at aksjekapitalen er tapt, sier Thon, som overfor NTB slår fast at han er villig til å selge sine aksjer for 1 krone – forutsatt at nye eiere tar over pantegjelden.

Les også: Rygge-ansatte tatt på senga av flyplassplaner

Nye møter

Tidligere Ap-statsråd Anne-Grete Strøm-Erichsen er styreleder i Rygge Airport. Hun betegner møtet mandag som «greit og informativt».

– Det var et første møte, der hovedaksjonærene redegjorde for årsaken til at de avvikler driften. Vi er enige om å treffes igjen, sier Strøm-Erichsen, som tilføyer at en avklaring ikke kan ventes denne uken.

Les også: Vil lokke flyselskaper til å fly fra Rygge

Å holde på flyplassansatte gjennom et halvt år uten trafikk, er en hovedutfordring for grupperingen.

– Det ville være ønskelig og vi jobber med tanker om hvordan vi skal få til det, sier Strøm-Erichsen.

Daglig leder Knut R. Johannessen sier til Aftenposten at ingen av dagens ansatte vil miste jobben, men utelukker ikke permitteringer. Han viser til det vil være mulig å få til noe chartertrafikk i tillegg til å serve Forsvaret i påvente av at flyselskapene kommer med sitt program for flyruter om et halvt år.

Les også: Ny trend: Flere bedrifter i Norge går konkurs

Personvernpolicy