Polaris Media varsler nedbemanning de neste årene
Mediekonsernet Polaris Media straffes hardt av sviktende annonseinntekter og varsler at en vesentlig del av spareplanen fram mot 2020 innebærer nedbemanninger.
– Det er snakk om store tall, men at det er en effekt som skal tas ut i 2020 og det er langt fram. Dette er det tøffeste kuttet jeg har opplevd i mine 43 år i bransjen. Det er en stor utfordring for oss, sier tillitsvalgt Ulf Dalheim til Trønder-Avisa.
Selskapet fikk økte abonnementsinntekter i andre kvartal, men annonseinntektene falt med 12 prosent – 23 millioner kroner – til 180 millioner.
Resultatet er altså nye, resultatforbedrende tiltak på rundt 300 millioner kroner som skal realiseres innen 2020. 120-150 millioner med effekt allerede i 2017. Mens deler av dette er inntektsforbedringer som følge av satsinger innen annonse, brukermarked og siviltrykk, må altså ansatte i konsernets mange selskaper belage seg på nedskjæringer.
Frivillige ordninger
– En vesentlig del av resultatforbedringene vil også måtte skje i form av nedbemanning. Det er lagt til rette for at nedbemanningen skal kunne skje gjennom frivillige ordninger. Styret har gitt en samlet investeringsramme på omtrent 125 millioner kroner for å kunne gjennomføre frivillig nedbemanning, opplyser selskapet i en børsmelding.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDalheim sier de ansatte har vært godt involvert i prosessen som har ledet til de konkrete kuttplanene, men at helheten i planene først ble kjent på onsdagens styremøte.
– Vi har lenge gått og ventet på at noe slikt skulle komme og det er godt å få en avklaring nå. Heldigvis legges det opp til sluttpakker og frivillighet med både etterlønn og studiestøtte for dem som søker lykken andre steder, sier Dalheim som ikke er i tvil om at kuttplanene vil innebære enda hardere redaksjonelle prioriteringer.
Digital nedgang
Polaris Media kaller seg det ledende mediekonsernet fra Nordfjord til Finnmark. 35 mediehus inngår i konsernet, blant dem Adresseavisen, Sunnmørsposten og Harstad Tidende.
Mediekonsernet mener svak norsk økonomi forklarer deler av den sterke nedgangen i annonseinntektene.
– Men innen spesielt digitale annonseinntekter er det økt konkurranse fra internasjonale aktører som hovedsakelig forklarer nedgangen. Konsernet har derfor intensivert arbeidet med å utvikle nye produkter og salgsstrategier for å møte den økte konkurransen, skriver selskapet i meldingen.