Forsvarets kjøp av logistikkfartøy i Korea:Koreanerne somler med å innfri gjenkjøpsavtaler i Norge

DAEWOO-SEREMONI: I mai 2015 ble det holdt en seremoni hos verftet Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) som markerte starten på «stålkuttingen» av delene som skal danne Forsvarets nye logistikkfartøy KNM «Maud».
DAEWOO-SEREMONI: I mai 2015 ble det holdt en seremoni hos verftet Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) som markerte starten på «stålkuttingen» av delene som skal danne Forsvarets nye logistikkfartøy KNM «Maud». Foto: DSME Jung / Forsvaret
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mens norsk leverandørindustri skriker etter oppdrag, har Daewoo-verftet innfridd mindre enn 10 prosent av avtalen om gjenkjøp for 1,3 milliarder kroner i Norge for byggingen av Sjøforsvarets KNM «Maud».

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Byggingen ved det koreanske verftet Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering av det som skal bli Sjøforsvarets største fartøy noensinne, det nye logistikkfartøyet KNM «Maud», koster flesk.

Men ifølge kontrakten som ble undertegnet i juni 2013, skulle koreanerne inngå kontrakter med norsk industri tilsvarende hele kjøpesummen på 1,32 milliarder kroner.

Nå vekker det uro på Stortinget at lite ser ut til å ha blitt oppfylt av Daewoos plikt til bestille fra Norge, like før skipet etter planen skulle overleveres 30. september i år.

Logistikkfartøyet skal støtte og etterforsyne andre av marinens fartøyer på oppdrag ute og i hjemlige farvann.

Les også: Marinen svarer på russisk opptrapping i nord

Mindre enn 10 prosent

På spørsmål fra Anniken Huitfeldt (Ap) opplyser forsvarsminister Ine M. Eriksen Søreide (H) at leveransen av skipet blir forsinket til begynnelsen av 2017. Samtidig kommer hun med signaler om at den industrielle samarbeidsavtalen om gjenkjøp i Norge mellom Forsvarsdepartementet og Daewoo ligger langt bak skjema.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

«Leverandøren ligger så langt etter våre forventninger med hensyn til å inngå forpliktende avtaler.», skriver Søreide Eriksen.

– Men hvor lang etter ligger Daewoo med sine bestillinger i Norge?

– Etter siste revisjon har Daewoo gjennomført i underkant av 10 av sin forpliktelse, opplyser pressevakt Asgeir Spange Brekke til ABC Nyheter.

Les også: SSB varsler enda lavere oljeinvesteringer

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Prøver å finne nye vrier

– Daewoo har hatt noen utfordringer med gjennomføring i henhold til. planen. Som en del av planen hadde de blant annet intensjoner om å involvere norsk industri på koreansk forsvarsmateriell, opplyser Spange Brekke.

Ifølge ham ønsket Daewoo også å ta med seg norsk industri som underleverandør til andre forsvarsmarkeder der de så for seg å vinne kontrakter.

– Dette har tatt lengre tid enn forventet, og planlagte materiellprogrammer i andre forsvarsmarkeder har blitt forsinket, skriver Spange Brekke i en epost - og påpeker at det koreanske selskapet ifølge kontrakten har ti år på seg til å oppfylle gjenkjøpsavtalen.

Han opplyser at Forsvarsmateriell jobber med flere alternativer sammen med DSME slik at de kan få inn gode forsvarsrelaterte prosjekter. Det er også en god dialog med koreanske myndigheter.

Les mer om KNM «Maud»-prosjektet hos Forsvaret.