Flere dropper bil og velger elsykkel

El-sykkelsalget i Norge øker og øker. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
El-sykkelsalget i Norge øker og øker. Foto: Berit Roald / NTB scanpix

Elsykkelsalget øker kraftig, og flere steder går det mot dobling i år. Salget dreier fra fritidsbruk til hverdagstransport, fra sesong til helårsbruk.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Erfaringen hos leverandørene er at brukergruppen er blitt bredere og at flere nå dropper bil nummer to og kjøper elsykkel i stedet.

– Elsykkelen kommer til å bidra sterkt til å oppfylle målet i Nasjonal transportplan om at sykling skal utgjøre 8 prosent av den daglige transporten i landet innen 2023. Hovedpoenget er å vri folk fra bil til elsykkel, sier seniorrådgiver for elektrisk mobilitet, Hulda Tronstad, i Norsk elbilforening til NTB.

Hun mener sportsbransjen har sovet i timen ved ikke å forutse utviklingen:

– Da elsyklene kom, var det mye snakk om at dette er juksesykling. Men poenget er ikke å få folk som sykler til å bytte. De kan bare fortsette, de. Vi skal ha dem som ikke sykler til å komme seg på setet. Dette handler om transport, ikke sport, sier Tronstad.

(Saken fortsetter under)

Hulda Tronstad, informasjonssjef i Syklistenes Landsforening, viser frem sin elsykkel. Foto: Vegard Grøtt / NTB scanpix
Hulda Tronstad, informasjonssjef i Syklistenes Landsforening, viser frem sin elsykkel. Foto: Vegard Grøtt / NTB scanpix

Store volumer

Verken Elbilforeningen eller bransjen har eksakte tall over salget av elsykler i Norge, men foreningen anslår et salg i fjor på omtrent 20.000 elsykler, en dobling fra året før. Clas Ohlson er en av kjedene som har satset på rimelig elsykkel.

– Vi selger store volumer og doblet salget i fjor. I år er økningen 10 prosent, sier pressekontakt Camilla Tully.

– Vi noterer oss godt salg over hele landet, på byen og på landet. Best selger vi i Bergen, uten at vi helt vet hvorfor.

Erkekonkurrenten Biltema har mer enn doblet elsykkelsalget hittil i år, etter at de kom med en ny, rimelig terrengsykkel.

– Denne har tatt helt av, det er fortsatt flest godt voksne som kjøper elsykkel, men denne selger også blant den yngre garde, sier markedsansvarlig Dag Henrik Bergby.

Les også: Promillesak mot elsyklist etter kollisjon

Eksklusivt

I den andre enden av prisskalaen ligger EVO Elsykler, med eksklusive modeller til langt høyere pris.

– Vi har omtrent doblet salget i år, med litt variasjon rundt om i landet. Vår erfaring er at mange ønsker å kjøpe seg en skikkelig sykkel nå, en som kan brukes daglig, til transport året rundt. Dette skal erstatte bilen. Da vil folk ha noe pålitelig, sier daglig leder Hans Håvard Kvisle EVO elsykler.

Kvisle peker ut to hovedgrupper som kjøper eksklusive elsykler:

– Familier i byen som vil ha en miljøvennlig, praktisk og økonomisk løsning som egner seg for transport av barn. Og gruppa i alderen 40 til 60 år som pleide å sykle og nå vil ta det opp igjen. Typisk er mannen som dytter kona foran seg under påskudd at hun skal få seg elsykkel, men så triller de ut med en hver.

For dem er det sosiale, helsemessige og praktiske grunner til at de velger elsykkel.

Les også: – Sykling slår gåing når du skal komme deg i form

Året rundt

Det er også tidstypisk at folk skal bruke sykkelen året rundt:

– Når snøen smelter, når feriepenger og skattepenger kommer, da kjøper folk sykkel tradisjonelt. Men også etter sommeren, om folk har snakket med noen på sommeren som har gode erfaringer, er folk ute etter sykkel.

– Folk vil sykle året rundt, vi har økt salget sensommer og høst, med kjempeøkning for piggdekk, sier salgssjef Henrik Sagmoen i Stians Sport.

Også de har stor økning i salg av elsykler, særlig modellene som koster over 20.000 kroner:

– Folk er mer oppdatert og velger å legge penger i et anerkjent merke de stoler på at vil vare. Det er en stor endring fra noen få år siden, da en elsykkel var en elsykkel.

Les også:

Fløyet til Ullevål etter velt på elsykkel

– Regelmessig sykling kan redusere faren for diabetes

Personvernpolicy