Produktplassering på TV har vokst seg stort

Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter at produktplassering ble lov på norsk TV i 2013, har markedet vokst til mellom 300 og 400 millioner kroner.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mye av inntektene kommer fra spesialavtaler som har vokst fram rundt selve produktplasseringen, ifølge Dagens Næringsliv.

Farmen-produksjonen til TV 2 trekkes fram som et eksempel. Her bruker deltakerne klær fra klesmerket Ulvang, men i tillegg får Ulvang bruke Farmen-merkevaren i sosiale medier, kan putte «Som sett på Farmen»-plakater i butikken sin, og får sende sine egne forhandlere til Farmen-gården for å gjøre sin egen Farmen-produksjon.

Sjefene i TVNorge og TV 2 anslår klassisk produktplassering gir mellom 50 og 75 millioner kroner i året.

Men tar man også med de ulike reklamesamarbeidene som springer ut fra produktplasseringen, estimeres det til å gi mellom 300 og 400 millioner kroner.

Det tilsvarer omtrent ti prosent av det totale reklamemarkedet for TV i Norge, som i fjor var på 3,85 milliarder kroner, det svenske Institutet för Reklam- och Mediestatistik, som også har tilstedeværelse i Norge.