Frisk 70-åring til salgs som ingen vil kjøpe

SVUNNEN TID: På SAS Museet får en innblikk i et 70 år gammel liv som tross alt har gått til det bedre.
SVUNNEN TID: På SAS Museet får en innblikk i et 70 år gammel liv som tross alt har gått til det bedre. Foto: Torstein Bøe / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

70-årsjubilanten SAS har nå reist seg fra knestående. Men tjener neppe nok penger til at eierne klarer å kvitte seg med selskapet i nær framtid.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I fjor overrasket SAS markedet med milliardoverskudd og det beste resultatet på lenge. I år går det litt tråere økonomisk, men konsernsjef Rickard Gustafson mener selskapet er på rett kurs.

– SAS er på en stor forandringsreise. Det har vi vært de siste årene, og det kommer vi til å fortsette å være, sier Gustafson, som har ledet selskapet siden 2011.

Han avviser kritikere som mener at selskaper har en utydelig strategi, og sier at SAS har sin nisje og at navene Oslo, København og Stockholm skal bestå.

– Vi er et skandinavisk selskap, det har vi vært i 70 år, og det kommer vi til å være i 70 år til, sier Gustafson.

Til salgs

Men om det blir 70 nye år med statlige eiere, er et åpent spørsmål. Ingen av de tre statlige eierne har et langvarig og strategisk eierskap som mål. De ser ikke lenger det store poenget i å sitte på halvparten av aksjene i selskapet dersom den rette kjøperen dukker opp.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg opplever at det er en tverrpolitisk enighet om at det ikke finnes argumenter for at staten skal eie aksjer i et flyselskap, sier næringsminister Monica Mæland (H) til NTB.

Siden 2011 har regjeringen hatt fullmakt til å selge seg ut av SAS, men verken Mæland eller hennes forgjenger Trond Giske (Ap) har havnet i en situasjon der det har vært «riktig» å selge.

– Utgangspunktet er at vi ikke har hastverk med å selge SAS. Vi skal gjøre ting fordi det er riktig, på vegne av fellesskapet. Det handler om rett pris til rett tidspunkt. Det er heller ikke noe problem at staten eier. Vi har en lang historie. Men skjer det noe som er riktig for oss og selskapet, så gjør vi det, sier hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ikke seriøse tilbud

Mælands svenske sosialdemokratiske kollega Michael Damberg gir uttrykk for de samme vurderingene.

– Den svenske staten er ikke en langsiktig eier i SAS, og vi har tillatelse fra Riksdagen til å selge deler eller hele porteføljen. Men vi har ikke fått noen seriøse tilbud på bordet. Det er ikke et aktuelt spørsmål nå. Skulle det dukke opp noe, får vi vurdere, sier næringsminister Damberg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den danske regjeringen har tidligere sagt seg rede til å selge sine SAS-aksjer, men finansminister Claus Hjort Fredriksen sier i en kommentar til de skandinaviske nyhetsbyråene at han avventer en gjennomgang av statlig eierskap før han forholder seg aktivt til eierskapet i SAS.

Konsernsjef Rickard Gustafson oppfatter ikke det å sitte med tre statlige eiere som et problem.

– Vi har ikke tatt noen beslutninger som er basert på politiske prioriteringer, sier han.

Katastroferegning

Spørsmålet er om noen vil kjøpe selskapet, som av flyanalytikere vurderes som for lite, for komplekst og for spredt til å kunne fortsette alene. NHH-professor og flyanalytiker Frode Steen er blant dem som mener selskapet trenger en stor eier.

– Det er ikke vanskelig å selge SAS. Men da må noen ta en pensjonsregning som er enormt stor. Det ligger en 'katastroferegning' der som ingen vil ta ansvar for. Antakelig må pensjonsregningen innløses av de nordiske statene. Det er ikke lurt, men jeg tror det er det som må til hvis noen skal kjøpe SAS, sier Steen til NTB.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge Steen er den grunnleggende utfordringen at SAS ligger med høyere kostnader enn konkurrentene, og at selskapet ikke lenger klarer å få høyere inntekter per passasjer slik de gjorde tidligere.

– SAS har over lengre tid prøvd å gjøre de riktige tingene. De har kuttet kostnader og tilpasset driften til en slankere organisasjon. Problemet er at de klarer ikke å gjøre det fort nok, og de andre flyselskapene gjør det samtidig. Den relative konkurransesituasjonen har ikke forbedret seg, sier Steen.