Overskuddet vokser i P4

Illustrasjonsfoto: Håkon Mosvold Larsen (NTB scanpix)
Illustrasjonsfoto: Håkon Mosvold Larsen (NTB scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

P4-gruppens inntekter økte i 2015. Det bidro til å løfte overskuddet for den kommersielle radioaktøren til 96,8 millioner kroner før skatt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Resultatet er 13,3 millioner kroner bedre enn i 2014. Det er nesten like mye som veksten i omsetning, som økte med 14,6 millioner kroner til 426,9 millioner, skriver Dagens Næringsliv.

– Vi føler oss veldig heldige når vi ser rundt oss – på resten av mediebransjen. Vi har hatt stabil vekst fra vi startet. Det er lite som tyder på at radio vil lide samme utvikling som andre tradisjonelle medier med det første, sier radiosjef Kenneth Andresen i P4. Mens både fjernsyn og aviser har opplevd flere år med nedgang, har lyttertallene for radio holdt seg stabile.

Les også: Radio Norge vil ha en del av NRKs finansieringspott

Likevel er det ikke sikkert veksten fra i fjor kommer til å fortsette i 2016. De første fem månedene i år har omsetningen av radioannonser falt med 7,6 prosent, ifølge Mediebarometeret.

Også driftsresultatet i P4-gruppen ble styrket i 2015, om enn ikke like klart som inntektene og resultatet før skatt. Driften ga et overskudd på 89,8 millioner kroner i fjor, 4,6 millioner mer enn året før.