Meny

Piloter og kabinansatte vant over Norwegian

Norwegian har ifølge dommen også drevet ulovlig innleie av arbeidskraft, heter det i en pressemelding fra Parat. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix
Norwegian har ifølge dommen også drevet ulovlig innleie av arbeidskraft, heter det i en pressemelding fra Parat. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Asker og Bærum tingrett har gitt piloter og kabinansatte fullt medhold i at Norwegian Air Shuttle ASA er deres reelle arbeidsgiver.

Norwegian har ifølge dommen også drevet ulovlig innleie av arbeidskraft.

Leder Hans-Erik Skjæggerud i Parat sier avgjørelsen er prinsipiell svært viktig for framtidig organisering av norsk arbeidsliv.

– Norwegian har gjentatte ganger forsøkt å unndra seg arbeidsgiveransvar og et av de groveste eksemplene så vi under pilotstreiken i fjor, der selskapet på nytt flyttet ansatte til nyopprettede datterselskaper i et forsøk på å unngå det ansvaret alle seriøse arbeidsgivere har overfor sine ansatte, sier Skjæggerud.

I Norwegian var det ingen klare reaksjoner på dommen fredag.

– Vi må få tid til å lese dommen og så vurdere om vi skal anke den, var alt presseansvarlig Daniel Kirchoff kunne si to timer etter dommen fra tingretten var offentlig.

– Prinsippsak

Sju piloter og sju kabinansatte gikk til sak mot Norwegian fordi de mener at morselskapet Norwegian Air Shuttle (NAS) – og ikke et av datterselskapene – er deres arbeidsgiver.

Kravet begrunnes med at NAS er den reelle arbeidsgiveren og ikke Norwegian Air Norway (NAN) eller PSN (Pilot Services Norway) og CSN (Cabin Services Norway). Dessuten mener de ansatte at selskapet har drevet ulovlig innleie av arbeidskraft. Det er tingretten enig i.

– Ut fra bevisførselen framstår det imidlertid som relativt klart at det ikke var tilfeldig fra NAS og NANs side at virksomhetsoverdragelsene i tid falt sammen med tarifforhandlinger med pilotene og de kabinansattes fagforeninger, står det i dommen som også mener Norwegian forsøkte å begrense skadene av en tapt pensjonssak i Arbeidsretten like før.

Spørsmålet retten har tatt stilling til, er ifølge Parat-lederen et grunnleggende prinsipp i norsk arbeidsliv.

– Dommen setter en stopp for selskapsmodeller som kun har til hensikt å svekke arbeidstakeres rettigheter og hindre arbeidsmiljølovens vernebestemmelser, sier han.

Norwegian avviste

Påstandene er blitt avvist av selskapet. I retten viste Norwegian til at arbeidsgiveransvaret er knyttet til ansettelseskontrakten, og at overdragelsen aldri har vært juridisk bestridt.

Når det gjelder påstanden om ulovlig innleie, har Norwegians argument vært at det er innenfor lovverket som en entreprise, så lenge selskapet er i en pågående prosess med omstruktureringer.

– For retten framstår det som om omorganiseringen av konsernet er brukt strategisk i tarifforhandlingene, særlig ved at de ansatte er overført tidligere enn det som var nødvendig, og at innleieperioden derfor er blitt lang, skriver dommer Mads Magnussen.

Norwegian Air Shuttle dømmes også til å betale sakskostnadene til motparten på 346.452 kroner.

Rettssaken mellom pilotene og Norwegian:

* Asker og Bærum tingrett ga fredag sju piloter og sju kabinansatte fullt medhold i saken de reiste mot Norwegian for å få avklart hvem som er deres arbeidsgiver.

* Retten slår fast at morselskapet Norwegian Air Shuttle (NAS) – og ikke et av datterselskapene – er deres arbeidsgiver, og dessuten at NAS har drevet ulovlig innleie av arbeidskraft.

* Overføringen av arbeidsgiveransvaret til datterselskapene skjedde i forbindelse med en streik i 2015.

* Arbeidstakerorganisasjonen Parat har bistått de ansatte. De mener saken berører prinsipper som gjelder hele arbeidslivet.

* Påstandene er blitt avvist av Norwegian, som opplyser at de nå vil lese dommen og vurdere om den skal ankes.

Privatøkonomi
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus