Stor fare for sjåførstreik – Statoil og Esso rammes hardt

Statoils Circle K-stasjoner kan raskt gå tomme for drivstoff hvis sjåførene som kjører tankbilene blir tatt ut i streik. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Statoils Circle K-stasjoner kan raskt gå tomme for drivstoff hvis sjåførene som kjører tankbilene blir tatt ut i streik. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sjåførene og arbeidsgiverne har halvannet døgn på seg til å bli enige om årets lønnsoppgjør. – Streikefaren er overhengende, sier forhandlingsleder Morten Hagen i Transportarbeiderforbundet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Partene satte seg ned hos Riksmekleren mandag klokka 12. Er de ikke blitt enige innen midnatt natt til onsdag, blir 550 sjåfører organisert i Transportarbeiderforbundet og Yrkestrafikkforbundet (YTF) tatt ut i streik, i første omgang.

Distribusjon og godstransport over hele landet vil bli rammet, sammen med utkjøring av drivstoff til bensinstasjoner. I tillegg vil innhenting og transport av melk i enkelte deler av landet bli rammet.

Motparten består av NHO Transport og Norges Lastebileier-Forbund (NLF)

Rammer hovedleverandør

– Vi har blant annet varslet at våre medlemmer som jobber i Hoyer, hovedleverandøren av drivstoff til Statoil og Esso, blir tatt ut i streik i første omgang hvis meklingen ikke fører fram. Vi har selvfølgelig mulighet til å trappe opp og omfatte de andre leverandørene senere, sier Hagen til NTB.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvis meklingen ikke fører fram, starter streiken ved arbeidstidens begynnelse onsdag morgen.

– Dette vil blant annet gi drivstoffmangel i Oslo, Bergen og Trondheim, sier forhandlingssjef Linda Jæger i YTF.

Bakgrunn: Fra onsdag kan det bli mangel på drivstoff

Krevende å bli enige

Hagen betegner faren for konflikt som større nå enn på flere år, siden arbeidsgiverne har fremmet krav om at de ansatte skal frasi seg allerede opparbeidede rettigheter og står overfor et solid lønnskrav fra de ansatte.

– Vi krever en kraftig økning i minstelønnssatsene. Sjåførene har i år etter år sakket akterut i lønnsutviklingen, sier Hagen.

Tidligere er konkurranse fra utenlandske sjåfører blitt brukt som argument for å holde lønnsnivå og lønnsveksten i transportbransjen nede. Men siden minstelønnsnivå nå er allmenngjort, og dermed gjeldende for hele bransjen, er ikke konkurranseaspektet lenger gyldig som argument, mener forbundene.