NHO klager flypassasjeravgiften inn til ESA

NHO Luftfart har sendt en klage til ESA om flypassasjeravgiften som ble iverksatt i Norge 1. juni. Foto: NTB scanpix.
NHO Luftfart har sendt en klage til ESA om flypassasjeravgiften som ble iverksatt i Norge 1. juni. Foto: NTB scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

NHO Luftfart har sendt en klage til ESA om flypassasjeravgiften som ble innført i Norge 1. juni. Samtidig vil flere flyselskap belaste passasjerene for avgiften.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Avgiften innebærer en ulovlig forskjellsbehandling av flyselskapene, fordi bare de selskapene som har et booking-samarbeid, kan sikre at ikke passasjerene betaler avgiften to eller flere ganger, sier Torbjørn Lothe, administrerende direktør i NHO Luftfart.

Avgiften gir etter NHO Luftfarts vurdering en urimelig dobbeltbeskatning av reisende i distriktene, og noen reisende kan risikerer å måtte betale miljøavgiften både to og tre ganger.

«I tillegg gir avgiften en forskjellsbehandling av flyselskapene. I henhold til forskriften er transfer- og transittpassasjerer ikke avgiftspliktige», skriver NHO Luftfart i en pressemelding.

Uformell kontakt

ESA har hatt uformell kontakt med norske myndigheter i forkant av at avgiften ble innført, gjennom en såkalt pre-notifiseringsprosess.

I den forbindelse ble det ikke fattet noen formell beslutning av ESA om avgiftens lovlighet i forhold til statsstøtteregelverket.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

«Etter vår vurdering er den informasjon som norske myndigheter ga ESA i sin pre-notifisering, mangelfull. Vi håper derfor at vi med denne klagen kommer med viktig tilleggsinformasjon som vil gi ESA et godt grunnlag for vurdere om det bør åpnes en formell undersøkelse i denne saken, herunder om flypassasjeravgiften utgjør ulovlig statsstøtte», står det i pressemeldingen.

Les også: Ingen garanti mot dobbel flypassasjeravgift fra onsdag av

Ikke statsstøtte

Flypassasjeravgiften innebærer en økt utgift på 88 kroner per passasjer per avgang fra norske flyplasser – med unntak av passasjerer som reiser med flere fly med samme selskap på samme reise.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

EFTAs overvåkingsorgan ESA mente dette fritaket kunne innebære ulovlig statsstøtte, og avgiften, som skulle vært innført 1. mars, ble utsatt til 1. juni.

Etter en dialog mellom Finansdepartementet og ESA kom ESA fram til at fritaket ikke er å anse som statsstøtte, ifølge Finansdepartementet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå må ESA se på saken på nytt etter klagen fra NHO Luftfart.

Les også: Forstår ikke at flypassasjeravgift ikke er avklart

Krever inn

Onsdag melder både Ryanair og Norwegian at de som har kjøpt billett før 1. juni i ettertid vil bli belastet på betalingskortet som ble benyttet til å kjøpe billett med avreise fra Norge fra og med nevnte dato.

Flyselskapene opplyser at avgiften vil bli belastet betalingskortet man brukte til å kjøpe billetten. SAS vil ikke kreve etterbetaling.

Men reisebyråene nekter å kreve etterbetaling fra Norwegian-kunder som kjøpte billett før flyavgiften ble innført.

– Vi kan ikke se at Norwegian har grunnlag til å kreve at reisebyråene skal gjøre en slik oppgave for Norwegian på billetter som allerede er solgt og skrevet ut hos reisebyråene, sier direktør for Reise Utland, Sverre McSeveny-Årli, til Aftenposten.

Kommunikasjonssjef i Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen sier de ikke kommer unna avgiften.

– Den har regjeringen innført og da må vi innkreve den, sier Sandaker-Nielsen.