Disse bedriftene har best og verst omdømme i Norge

Finn.no er den profilerte bedriften i Norge med best omdømme. Foto: Apeland
Finn.no er den profilerte bedriften i Norge med best omdømme. Foto: Apeland
Artikkelen fortsetter under annonsen

Finn.no, Hurtigruten og Toyata skårer høyest i ny omdømmeanalyse, mens Ryanair og McDonald's havner nederst.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Om undersøkelsen:

  • Selskapene som måles er nominert gjennom en undersøkelse i høst, der folk ble bedt om å oppgi to selskaper med dårlig omdømme og to selskaper med godt omdømme. Selskapene som ble nevnt flest ganger, ble målt i RepTrak Norge.
  • RepTrak Norge ble gjennomført i januar, februar og mars, med totalt 13 420 vurderinger.
  • Hver respondent vurderer inntil to selskaper han/hun kjenner. Antall respondenter per selskap er normalt 300, noen ganger færre eller flere.
  • Omdømmescoren regnes ut fra fire spørsmål om tillit, beundring, respekt og god følelse. I tillegg spørres det om oppfatning av produkter og tjenester, ledelse, økonomi, etikk, samfunnsansvar, arbeidsmiljø og innovasjon.

Det er første gang Hurtigruten er med på listen, og selskapet debuterer med en sterk andreplass etter det de selv omtaler som en snuoperasjon.

Hurtigruten har blant annet gitt fire av skipene sine en solid oppussing, selskapet planlegger å bygge inntil fire nye skip, og de har utvidet reisetilbudet til destinasjoner som Canada og Amazonas.

Les også: Norsk verft bygger nye skip for Hurtigruten

Finner toppen

Finn.no kom på førsteplass i omdømmeundersøkelsen for andre år på rad.

– Finn har et meget godt omdømme i befolkningen, og skårer høyt på alle dimensjoner vi måler. Det er imponerende, og skyldes en kombinasjon at et godt produkt og god kommunikasjon over lang tid, sier Ole Christian Apeland, administrerende direktør i Apeland i en pressemelding.

Selskapet står bak den årlige undersøkelsen RepTrak Norge, som måler omdømmet til de 50 mest synlige virksomhetene i Norge, sammen med Reputation Institute.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Unge gründere vil kjempe mot Finn.no

Upopulære bedrifter

Selskapene McDonald's og Ryanair havner nederst på listen. Også det er samme plassering som i 2015. Nykommerne Volkswagen, Dagbladet, VG og Bunnpris utgjør resten av bunnsjiktet på listen.

VG er ikke overrasket over den lave plassering

– Det hadde vært hyggelig med et godt omdømme. Men vår misjon her i verden er å være kontroversiell og skape debatt. Da hender det at det kommer store overskrifter, og derfor tror jeg det kommer til å være slik fremover også, sier sjefredaktør i VG, Torry Pedersen, til Dagens Næringsliv, som har publisert listen over de 50 bedriftenes omdømme.

Les også: Solvik-Olsen: – Bare et spill fra Ryanair