Meny

TV-forhandlinger kan føre til svarte skjermer

Forbrukerombud Gry Nergård mener forbrukerne får for dårlig informasjon om sine rettigheter ved konflikter om distribusjon av TV-signaler. Foto: Berit Roald (NTB scanpix)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Om en uke utløper forhandlingsfristen for ny avtale mellom TV 2 og distributørene Canal Digital og Altibox. Forbrukerombudet krever at TV-leverandørene må endre avtalene sine.

Tidligere i vinter gikk TVNorge og de andre kanalene fra Discovery Networks av luften på grunn av brudd i forhandlingene med Canal Digital. Dette kan også bli resultatet hvis ikke TV 2 blir enig med distributørene i neste uke, skriver Dagens Næringsliv.

Det får forbrukerombud Gry Nergård til å kreve at de seks største distributørene av TV-signaler i Norge må endre kontraktsvilkårene sine. Hun ønsker ikke en lignende kundestorm som ble resultatet i TVNorge-saken.

Les også:  Milliontap for Discovery som følge av kanalstriden

– Vi ser at kontraktene ikke er klart nok formulert, og at forbrukerne i mange tilfeller ikke har rett til å få varsel om endringer. Vi mener det er urimelig å gjøre endringer i sammensetningen av kanalpakker eller pris uten at forbrukerne blir varslet om det, sier hun.

Nergård mener det er umulig å unngå svarte skjermer ved konflikter, men at forbrukerne har krav på bedre informasjon om sine rettigheter når slike situasjoner oppstår.

Skulle TV 2 gå i svart i neste uke kan det ramme åpningskampen i EM i fotball hvis det tar lang tid før partene kommer til enighet, men både TV 2 og Canal Digital opplyser til avisen at de har tro på en løsning før fristen.

Les også:  Dette kan du kreve når du mister TV-kanaler

Privatøkonomi
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus