Meny

– Uregelmessigheter ved utslipp hos 18 bilmerker

Tyske tester har avdekket uregelmessigheter knyttet til utslipp fra en rekke bilmerker. Foto: Reuters / NTB scanpix

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tyske myndigheter har gjennom tester funnet uregelmessigheter ved utslipp fra 18 ulike bilmerker, opplyser landets transportminister Alexander Dobrindt.

Den tyske bilgiganten Volkswagen har fra før innrømmet juks med utslippsdata for dieselbiler av merkene VW, Audi, Skoda og Seat.

Som en følge av dette har tyske miljømyndigheter testet en rekke andre merker, og resultatet er nedslående, bekrefter transportminister Alexander Dobrindt.

Også hos biler av de tyske merkene Mercedes, Opel og Porsche er det funnet uregelmessigheter knyttet til utslipp, og det samme er tilfelle hos biler av merkene Renault, Alfa Romeo, Chevrolet, Dacia, Fiat, Hyundai, Jaguar, Jeep, Land Rover, Nissan og Suzuki, opplyser den tyske transportministeren.

Utslippsjuks

Av 53 ulike bilmodeller som er testet, ble det på 22 av dem enten målt høyere NOx-utslipp enn oppgitt, eller tekniske innretninger som gir grunn til mistanke om manipulering av utslippsdata.

Flere av bilmodellene viste seg å være utstyrt med programvare som under visse temperaturer slår av systemer som er ment å fjerne skadelige NOx-utslipp fra eksosen.

Les også: – 630.000 tyske biler tilbakekalles i Europa

Mercedes gransker

Foruten Volkswagen og Audi må også de tyske bilmerkene Mercedes, Opel og Porsche tilbakekalle biler i Europa som følge av testresultatene, sier Dobrindt.

Mercedes har varslet intern gransking av «sertifiseringsprosessen knyttet til eksosutslipp», noe som skjer på oppfordring fra amerikanske myndigheter.

– Daimler vil granske mulige indikasjoner på uregelmessigheter og naturligvis iverksette alle nødvendige tiltak, heter det i uttalelsen fra konsernledelsen.

Tyskland kan ikke pålegge bilprodusenter i andre land å gjøre det samme med sine modeller, understreker Dobrindt.

Les også: Samtlige biler hadde for høye utslipp i britisk test

I dragsuget

Japanske Mitsubishi har også gått med i dragsuget etter Volkswagen-skandalen og innrømmet tidligere i uka at de har oppgitt uriktige tall for en rekke småbilmodeller solgt i Japan.

– Vi har funnet ut av at selskapet har gjennomført testene feil for å kunne presentere bedre drivstofftall enn de faktiske, sa Mitsubishi-sjef Tetsuro Aikawa onsdag.

Frankrikes største bilprodusent, PSA Group, som produserer Peugeot og Citroën-biler, er også i søkelyset og ble gjenstand for en razzia fra den franske markeds- og forbrukermyndigheten (DGCCRF) torsdag.

Bakgrunnen fra razziaen var uregelmessigheter knyttet til utslippene fra tre av konsernets bilmodeller.

Les også:  Kilder: Volkswagen tilbyr seg å kjøpe tilbake 500.000 biler

Hardest rammet

Hardest rammet er imidlertid Volkswagen, som bokførte et tap på 1,6 milliarder euro i 2015, nærmere 15 milliarder kroner.

Dette er bilgigantens største underskudd noensinne, og inneværende år blir neppe stort bedre.

Volkswagen har innrømmet juks med utslippsdata for 11 millioner dieselbiler av merkene VW, Audi, Skoda og Seat, noe som vil koste konsernet enorme beløp å rette opp.

Les også:  Volkswagen-sjefen ba USA om unnskyldning

Kjemperegning i USA

Tidligere i uka ble det kjent at VW gikk med på å kjøpe tilbake 480.000 biler solgt i USA og samtidig betale «betydelige beløp» i erstatning til eierne for ulempene de er påført.

Ifølge Die Welt vil hver bileier få 5.000 dollar, drøyt 40.000 kroner, i erstatning for tort og svie.

Volkswagen må også betale milliardbøter til amerikanske miljømyndigheter, og lignende krav ventes å komme fra en rekke andre land.

Fredag opplyste konsernet at de i inneværende år setter av 16,4 milliarder euro, 152 milliarder kroner, som skal dekke utgifter knyttet til utslipsskandalen.

Dette er over 90 milliarder kroner mer enn det VW først anslo at de måtte ut med.

Les også:   – Volkswagen får milliardlån for å dekke utslippsjuks

Privatøkonomi
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus