Mediebyrå: Gratis nyheter på nett ikke levedyktig

Illustrasjonsfoto: Stian Lysberg Solum (NTB scanpix)
Illustrasjonsfoto: Stian Lysberg Solum (NTB scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Medienes inntekter fra tradisjonelle nettannonser stupte i første kvartal. Gratisjournalistikk på nett er ikke liv laga, mener mediebyrå.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nedgangen for nettannonser var på 30 prosent, mens annonseinntektene på papir falt med 23,8 prosent. Samlet gikk reklameomsetningen som kanaliseres gjennom mediebyråene ned med rundt syv prosent, skriver Dagens Næringsliv.

Avisen har snakket med flere som bruker den tidlige påsken som forklaring; i år falt den i nettopp første kvartal, mens den var i andre kvartal i fjor.

Les også: Dagbladet og Aller Media må kutte 65 årsverk

Forhandlingsdirektør Jarle Thalberg i mediebyrågrupperingen Group M mener derimot det er snakk om høyst reelle strukturelle endringer, og at disse vil få dramatiske konsekvenser for mediehus som har satset på gratis nyheter til leserne mens annonser skulle sørge for inntektene.

– De må over på en betalt løsning. Det finnes alltid unntak, men generelt er det ikke liv laga for gratis journalistikk på nett, sier Thalberg. Han mener annonseinntektene er for små.

– Først og fremst gjelder det lokalaviser som Romerikes Blad, men egentlig alle – inkludert Aftenposten, VG og Dagbladet. De må lykkes med brukerbetaling.

Les også: LO snuser på nye medieinvesteringer