Åpner fabrikk for el-postbil

Statsminister Erna Solberg (H) og næringsminister Monica Mæland (H) kastet glans over åpningen av den nye fabrikken for el-postbilen Paxster i Sarpsborg onsdag.
Statsminister Erna Solberg (H) og næringsminister Monica Mæland (H) kastet glans over åpningen av den nye fabrikken for el-postbilen Paxster i Sarpsborg onsdag. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Både statsminister Erna Solberg (H) og næringsminister Monica Mæland (H) kastet glans over åpningen av den nye fabrikken for el-postbilen Paxster i Sarpsborg onsdag.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

– Det er ikke hver dag det åpner en bilfabrikk i Norge som har fått en kjempekontrakt. Paxster er et godt eksempel på hva vi ønsker mer av i norsk industri, sier Mæland i en kommentar til NTB.

Kontrakter

Paxster har en rammeavtale på 100 biler i året til Posten Norge, forteller konserndirektør Hans Kristian Torgersen.

Han opplyser at også New Zealand Post har skrevet en storkontrakt på leveranse av postbiler.

– Avtalen har en verdi som tilsvarer 70 millioner kroner i omsetning i året. Vi har også gjort en avtale med et selskap i Tyskland som skal selge kjøretøyer der, forteller Torgersen.

– Gjennom de nye kontraktene har vi sikret sysselsettingen langt ut i 2017, sier han.

Fabrikken har i dag 20 arbeidsplasser.

– Vi har til nå investert nærmere 50 millioner i dette prosjektet. Vi har allerede 200 biler ute i markedet, nå øker vi produksjon av 80 biler i måneden, forteller Torgersen.

Evne til omstilling

Mæland mener dette er et eksempel på en bedrift med et langsiktig og godt privat eierskap.

– De har evnet å omstille seg og har et klart mål – å utvikle et miljøvennlig og funksjonelt kjøretøy, sier hun.

Konseptet i Sarpsborg går utvilsomt rett inn i Høyres slagord om at omstilling av norsk økonomi og det grønne skiftet må gå hånd i hånd.

Sparer tidsbruk

Torgersen mener at utformingen av bilen ikke bare vil spare miljøet for forurensning, men også spare tidsbruk for brukeren.

– Et post- og avisbud går ut og inn av en bil mellom 400-800 ganger om dagen. Vi har utformet en åpen løsning som gjør det smidigere å levere post rett fra kjøretøyet, og mye raskere å gå ut og inn av. Vi har regnet ut at det er ca. 15 minutter å spare på dette hver time, sier Torgersen.

Vindavskjerming gjør at lufta inne i kjøretøyet står stille, og selv i mange minusgrader går det fint å kjøre rundt, mener han.

– Det er også en fordel at postbudet er kledd for utendørsopphold. Han eller hun går jo ut og inn hele tiden, understreker Torgersen.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus