Meny

Mobildrevet matbutikk har åpnet i Sverige

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

På Näraffär i Skåne jobber det ingen kassadamer- eller menn.

Näraffar i Viken i Skåne er åpen hver dag, hele døgnet, hele uken, hele året. Det betyr ikke at det er folk på jobb. For å handle på nærbutikken trenger du kun en mobil-app. Med den kan du låse opp ytterdøren og komme deg inn i butikken, samt registrere alle kjøpene du gjør.

Regningen kommer i posten en måned senere. Du kan se hvordan dette fungerer i videoen øverst i saken.

Les også: Norskprodusert mat kan bli forholdsmessig billigere

– Det beste med å handle på Näraffär er at det er så praktisk og ligger så beleilig til. Det er en liten butikk midt mellom to store butikker. Den er åpen 24/7, så du kan få tak i nødvendige produkter hvis du vil handle før eller etter vanlige butikkers åpningstider, sier en av butikkens kunder, Marit Kielland Bjerke til nyhetsbyrået Reuters.

Hun får støtte av en annen kunde, Johan Nilsson.

– Butikker på denne størrelsen er vanligvis veldig dyre, men denne har vanlige priser, sier Nilsson til Reuters.

Les også: Helsedirektoratet og matindustrien sammen om mindre salt i mat

Grunnen til at Näraffär kan selge varene sine til en rimelig pris er nettopp fordi butikken ikke har noen ansatte. Da blir det enkelt å drive rimelig for eier Robert Ilijason.

Om butikk-konseptet hans fortsetter å gå like bra som det har startet med, håper eieren på å utvide i stor skala.

– Neste steg er å åpne et par butikker til, og sørge for at dette konseptet fungerer i en større skala, så får vi se. Kanskje vi kan lansere over hele Sverige, og kanskje utenfor Sverige også. Vi får se, sier eier Ilijason til Reuters.

Les også: KrF vil forby matkasting

Privatøkonomi
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus