Regjeringen vil la Norwegian bruke utenlandsk flybesetning

Norwegians nye Boeing 787-9 Dreamliner-fly på Oslo lufthavn i februar. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Norwegians nye Boeing 787-9 Dreamliner-fly på Oslo lufthavn i februar. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Regjeringen vil gi flypersonell fra land utenfor EU og EØS rett til uhindret grensepassering. Norwegian jubler, mens fagforeningene frykter norske ansatte blir ofret.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I to høringsnotat fra Samferdselsdepartementet og Arbeids- og sosialdepartementet legger regjeringen blant annet opp til endringer i utlendingsforskriften. Det er denne presiseringen som vil gi flypersonell rett til enklere grensepassering uavhengig av hvor flyet er registrert.

– Presiseringen vil klargjøre at utenlandsk flypersonell får bruke sin rett til forenklet innreise i Norge uavhengig av om de arbeider på et norsk eller utenlandsk fly. Dette vil i praksis bare gi flypersonell rett til mellomlanding eller «stop over» på Gardermoen og vil ikke bety noe for flyreiser innenlands i Norge, sier arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie (H).

Les også: Norwegian og Widerøe skrur opp prisene

Likebehandling

Norwegian, med sine langt over 5.000 ansatte, har lenge ment at norske myndigheters praktisering av utlendingsforskriften har hindret dem i å benytte seg av asiatisk personale på norskregistrerte fly. Selskapet har varslet et mulig søksmål for å få avklart hvilket regelverk som gjelder.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Misforholdet mellom Schengens grenseforordning og den nåværende utlendingsforskriften gjør det usikkert om det er lov å ha mannskap fra land utenfor EU og EØS på norskregistrerte fly. Dette tilsier en rask klargjøring, fastslår departementet.

Les også: Norwegian blir med i allianse med Ryanair

– Dette handler om at vi ønsker likebehandling av norske og utenlandske flyselskaper, uavhengig av hvilket land flyene er registrert, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian til Dagens Næringsliv.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge departementets egne utregninger har kabinpersonale fra såkalte lavkostland en lønn på bare 35-40 prosent av norsk lønn. Et flyselskap vil dermed kunne spare 1,5 millioner kroner per besetning per år ved å benytte personell fra lavkostland.

Sikkerhet

Både Norsk Flygerforbund og LO er innbitte motstandere av at Norwegian flytter deler av virksomheten til andre kontinenter. Også i YS-tilsluttede Parat er man lite imponert over regjeringens forslag til endring av utlendingsforskriften.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nestleder Vegard Einan sier dette vil få umiddelbare konsekvenser for norske arbeidsplasser, og etterlyser en grundig konsekvensutredning. Han mener dette også vil få konsekvenser for sikkerheten i lufta, og peker på at det for både norsk og europeisk flypersonell i dag er krav om utfyllende politiattest der samtlige sjekkes minst fem år tilbake i tid.

– Departementet vil nå åpne grensene for flypersonell man ikke har noen kontroll over. Ifølge departementet selv er det ikke krav om politiattest, ingen kontroll med bakgrunn eller rulleblad, og ansatte fra land utenfor EU kan fritt oppholde seg og jobbe med flygninger ut og inn av Norge i tre måneder av gangen uten noen kontroll, sier Einan.

Høringsfristen for endringen i utlendingsforskriften er sju uker og satt til 2. mai. Samferdselsdepartementets utredning om luftfarten er også sendt på høring, med en svarfrist fra høringsinstansene på tre måneder.