Meny

Vimpelcom-eposter kan ha blitt holdt skjult

Korrupsjonssiktede Jo Lunder fotografert under en pressekonferanse torsdag. Foto: Tore Meek / NTB scanpix
Korrupsjonssiktede Jo Lunder fotografert under en pressekonferanse torsdag. Foto: Tore Meek / NTB scanpix

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

De to Telenor -toppene som ble permittert onsdag, kan ha holdt tilbake bekymringsmeldinger om korrupsjon i Vimpelcom, opplyser kilder til Aftenposten.

Kildene opplyser til avisen at finansdirektør Richard Olav Aa og juridisk direktør Pål Wien Espen mottok epostene om utbetalinger på 30 millioner dollar til postkasseselskapet Takilant på Gibraltar i 2011. Kildene opplyser at bekymringsmeldingene trolig ikke ble videreformidlet til daværende konsernsjef Jon Fredrik Baksaas.

Begge ble onsdag permittert mens konsernet gransker Vimpelcom-saken. Også de to Telenor-toppene og tidligere styremedlemmene i Vimpelcom, Ole Bjørn Sjulstad og Fridtjof Rusten, ble fristilt fra sine posisjoner i Telenor. Selskapet skal nå bringe på det rene om varslingene ble håndtert på en riktig måte.

Gransking

Bekymringsmeldingene om mulig korrupsjon er sentrale i saken mot tidligere Vimpelcom-sjef Jo Lunder.

Både amerikanske og nederlandske myndigheter etterforsker Vimpelcoms overføringer på til sammen 700 millioner kroner til Takilant. Selskapet eies av venninnen til den ukrainske presidentdatteren Gulnara Karimova, og det er mistanke om at utbetalingene var godtgjørelse for telelisenser i Usbekistan.

Telenor har status som vitne i korrupsjonsetterforskningen og har engasjert Deloitte til å granske Telenors håndtering av sitt minoritetseierskap i den russiske mobilgiganten.

Les også: Fire Telenor-ledere permitteres under Vimpelcom-gransking

– Håndtert riktig

I pressemeldingen Telenor sendte ut onsdag kveld, understreker selskapet at både Aa og Espen gir uttrykk for at de har bidratt til å håndtere bekymringene knyttet til Vimpelcoms investeringer i Usbekistan på riktig måte.

– Jeg har håndtert bekymringsmeldinger på en korrekt måte, sier Aa selv til avisen, men ønsker ikke å svare på om han gikk videre til daværende konsernsjef Jon Fredrik Baksås med bekymringsmeldingene han mottok.

VG har vært i kontakt med Pål Wien Espen, men også han viser til Telenors pressemelding.

Ifølge Jo Lunders advokat Cato Schiøtz sendte en Telenor-ansatt to bekymringsmeldinger høsten 2011, den første 30. september, den andre 4. oktober. Men ifølge advokaten ble Lunder først kjent med disse epostene i avhør med Økokrim forrige uke.

Les også: Baksaas får 250.000 i måneden i pensjon fra Telenor

Unngå tvil

Ifølge Telenor er årsaken til at de fire direktørene tas ut av stillingene, at selskapet vil unngå at det blir sådd tvil om uavhengigheten til Vimpelcom-granskningen.

– Vi har ingen grunn til å tro at våre ledere har vært involvert i den påståtte korrupsjonen i Vimpelcom, sier konsernsjef Sigve Brekke i Telenor.

Overfor VG bekrefter han at alle de fire direktørene ble fristilt fra sine stillinger fordi de håndterte bekymringsmeldingene knyttet til Vimpelcoms investeringer i Usbekistan.

Vi gjør oppmerksom på at ABC Nyheter eies av ABC Startsiden, som igjen eies av Telenorkonsernet.

Les også :

Telenor og Baksaas avlutter samarbeidet - dropper bonus

Baksaas fikk etikkbonus i januar

Baksaas innrømmer å ha holdt tilbake informasjon

Privatøkonomi
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus