Rimi-gründer gjør dagligvarecomeback

Stein Erik Hagen, bedre kjent som Rimi-Hagen, skal selge matvarer på nett.
Stein Erik Hagen, bedre kjent som Rimi-Hagen, skal selge matvarer på nett. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tidligere Rimi-eier Stein Erik Hagens selskap Komplett skal selge dagligvarer på nett. Sammen med to investeringsselskaper er matsatsingen Rapide opprettet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter det Dagens Næringsliv erfarer skal netthandelen Komplett, der Stein Erik Hagens Canica Invest er største aksjonær, eie 30 prosent av Rapide. Investeringsselskapene Sundt og Klaveness Marine er også med på eiersiden.

– Jeg kan bekrefte at vår eierandel i Rapide er på 30 prosent, utover det henviser jeg av prinsipp til selskapets styreleder, sier administrerende direktør Leiv Askvig i Sundt.

Klaveness Marine er den tredje store investoren og sitter på en litt mindre aksjepost enn Komplett og Sundt, i tillegg til at ansatte i Rapide også får aksjer i nysatsingen.

Daglig leder i Rapide er tidligere Orkla-topp Ole Petter Wie.

– Vi ønsker å prate så lite som mulig om dette, sier han til Aftenposten.

Wie vil heller ikke si hva det endelige navnet på selskapet skal være.

– Det blir i hvert fall ikke Rapide, det er bare et navn som er fint når ingen skal forstå hva vi holder på med, sier Wie.

Ifølge avisen skal ikke Hagen ha en sentral posisjon i driften av selskapet.

Gründeren, som fremdeles er godt kjent under navnet Rimi-Hagen, startet Rimi i 1977 under navnet Rimi 500. I 2004 solgte han sin siste eierandel i dagligvarekjeden.