Regjeringen forkaster KrF-krav om forbud mot palmeolje i biodrivstoff

DROPPER FORBUD MOT PALMEOLJE: Klima- og miljøminiser Ola Elvestuen (V) oppfyller ikke KrF-kravet om å utelukke biodrivstoff med «avskoginsrisiko». Her fra et pressetreff om kollektivsatsing i byene, byvekstavtaler og tiltak for å begrense biltrafikk og kutte utslipp fra transportsektoren. Bjarte Horpestad – ungdomskandidat i Stavanger Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
DROPPER FORBUD MOT PALMEOLJE: Klima- og miljøminiser Ola Elvestuen (V) oppfyller ikke KrF-kravet om å utelukke biodrivstoff med «avskoginsrisiko». Her fra et pressetreff om kollektivsatsing i byene, byvekstavtaler og tiltak for å begrense biltrafikk og kutte utslipp fra transportsektoren. Bjarte Horpestad – ungdomskandidat i Stavanger Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

KrF fikk i Granavolden-erklæringen gjennom forbud mot biodrivstoff med høy «avskogingsrisiko». Det dropper regjeringen nå i forslaget til statsbudsjett for 2020.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Norske utslipp fra veitransport har gått ned som følge av innblanding av biodrivstoff, men samtidig ført til avskoging i Indonesia og andre land som produserer palmeolje som råstoff.

Ettersom palmeoljeindustrien fører til avskoging i produsentlandene, stiger de globale utslippene som følge av det som skulle være et klimatiltak i form av biodrivstoff.

Nå slår regjeringen fast at formuleringen KrF fikk gjennom i regjeringenserklæringen fra Granavolden som betingelse for at de sluttet seg til, ikke blir overholdt.

Begrunnelsen er handelspolitikk og utenrikspolitikk:

«Å forby biodrivstoff med høg avskogingsrisiko er handelsrettsleg, handelspolitisk og utanrikspolitisk utfordrande. Regjeringa vil derfor ikkje innføre forbod mot biodrivstoff med høg avskogingsrisiko », heter det i Klima- og miljødepartementets budsjett for 2020.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Beslutningen kommer idet regjeringen i budsjettet oppfyller et annet av sine løfter, nemlig å øke biodrivstoffandelen fra 12 prosent i år, til 20 prosent i 2020.

Granavolden-erklæringen slår fast følgende:

«Stortinget ber regjeringen utforme et helhetlig forslag til virkemidler og avgifter i biodrivstoffpolitikken, for å utelukke biodrivstoff med høy avskogingsrisiko både innenfor og utenfor omsetningskravet. Disse rammebetingelsene skal legges frem i forbindelse med statsbudsjettet for 2020, og innføres fra 1.1.2020.»

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Palmeolje gir 300.000 tonn mer utslipp enn fossilt drivstoff

Hareides palmesus stilnet

– Når vi vet hvor viktig verdens regnskog er for klimaet og at vi i budsjettforhandlingene sikret at palmeolje skal fjernes fra biodrivstoff, så var det en viktig seier. Ja, jeg vil si at det var palmesus over de forhandlingene, sa KrF-leder Knut Arild Hareide i Stortinget etter Granavolden-forhoandlingene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men SV lot seg ikke overbevise av avtalen KrF-nestleder Kjell Ingolf Ropstad inngikk.

Hareide og Ropstad sier at de skal få palmeoljen ut av norske drivstofftanker. Mitt spørsmål til dem er: Hvorfor gir de regjeringen nok ett arbeidsår på dette, når den har for vane å ikke følge opp slike vedtak? spurte SV-leder Audun Lysbakken i fjorårets finansdebatt.

KrF: Vi stopper palmeoljen

– Hva skjedde med palmesuset fra Granavolden, energi- og miljøpolitisk talsperson for KrF, Tore Storehaug?

– Det vi fikk vedtatt i regjeringserklæringa, var en helhetlig gjennomgang av å fase ut biodrivstoff. En tar et langt skritt i statsbudsjettet ved å ilegge biodrivstoff utover innblandingskravet veibruksavgift. Det vil gjøre at palmeolje ikke lenger er konkurransedyktig mot diesel og bensin, svarer han.

– Blir Granavoldens mål om å utelukke palmeolje på norske tanker oppfylt i statsbudsjettet?

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det vil bety at vi får faset ut palmeolje i drivstoff. Trenden allerede i fjor var to tredjedels nedgang i salget av palmeolje.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Betød ikke formuleringen i Granavolden-plattformen forbud?

– Forbud kunne være et virkemiddel. Men endringen i veibruksavgift er et langt steg i riktig retning.

PALMEOLJE: Salget av biodrivstoff basert på palmeolje gikk kraftig ned i 2018. Foto: Miljødirektoratet
PALMEOLJE: Salget av biodrivstoff basert på palmeolje gikk kraftig ned i 2018. Foto: Miljødirektoratet

Mer avansert, mer veibruksavgift

«Mesteparten av biodrivstoffet som omsettes i Norge importeres fra utlandet, og utslipp fra produksjonen føres derfor på klimagassregnskapet i det landet det produseres.», slår Miljødirektoratet lakonisk fast på sine sider om biodrivstoff.

I statsbudsjettforslaget vil regjeringen «i staden» for at palmeolje blir forbudt i norsk biodrivstoff, at økning av omsetningskravene for biodrivstoff til veitrafikk og luftfart i hovedsak skal skje i form av avansert biodrivstoff.

Kravet til avansert biodrivstoff i 2019 utgjør 2,25 prosent og skal økes til 4 prosent i 2020. Et eget omsetningskrav for 0,5 prosent avansert biodrivstoff til luftfart trer i kraft fra 1. januar 2020.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Et annet tiltak som kan dempe bruken av palmeolje, er at avgiftsfritaket for biodrivstoff utover minstekravet, oppheves.

Biodrivstoff: Høyre-topp ville ha boikott av Esso og Shell

– Full Frp-seier, KrFs krav utvannes

– Det er veldig dumt at forbudet mot biodrivstoff med høy avskogingsrisiko ikke kommer nå. Det som er positivt, er at de samtidig pålegger biodrivstoff utover det påbudte innblandingskravet veibruksavgift, sier fagsjef Holger Schlaupitz i Norges Naturvernforbund til ABC Nyheter.

– I Granavolden-erklæringen varslet regjeringen at den vil øke CO2-avgiften med 5 prosent - men samtidig senke veibruksavgiften for å kompensere dette og økte pumpepriser på grunn av mer biodrivstoff. Dette var en full Frp-seier på Granavolden, som gjennomføres i detet budsjettet. KrFs krav om å kutte ut palmeolje, blir utvannet, sier Schlaupitz.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ser positive sider - og farer

Han påpeker at den negative virkningen av palmeolje blir motvirket av kravet om å øke avansert biodrivstoff. Men heller ikke alt avansert biodrivstoff er uproblematisk:

– Kravet til mer avansert biodrivstoff løser ikke problemet med at avansert biodrivstoff også kan inneholde problematisk råvare fra skogen, framholder Schlaupitz.

– Det har vært et mål hele tiden at en skal øke avansert biodrivstoff. Det gjør miksen av biodrivstoff noe bedre. Men når de samtidig øker kravet til biodrivstoffandel til 20 prosent, er faren veldig stor for at norske kjøretøys bruk av palmeolje øker.

– Når de også tetter hullet for avgiftsfritaket for biodrivstoff utover innblandingskravet, slår det motsatt, og dermed positivt ut, legger fagsjefen til.

Andelen biodrivstoff har blitt overoppfylt på grunn av avgiftsfritaket.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Regnskogsfondet: Leverer bare halvveis

Regnskogsfondet mener regjeringens forslag til statsbudsjett for 2020 bare halvveis leverer på sitt eget løfte om å utelukke biodrivstoff med høy avskogingsrisiko.

– Allerede neste år skal 20 prosent av alt drivstoff som selges i Norge være biodrivstoff, en økning fra 12 prosent i år. Regjeringen foreslår ingen grep for å forhindre at dette lovpålagte omsetningskravet blir oppfylt gjennom salg av palmeolje og fortsetter derfor å skyve ansvaret for å fjerne palmeoljedieselen over på drivstoffkjedene, kommenterer generalsekretær Øyvind Eggen i Regnskogfondet til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han forventer at Stortinget gir regjeringen beskjed om at jobben for å bli kvitt biodrivstoff med høy avskogingsrisiko må fullføres.

– Nå abdiserer Ola Elvestuen

– Bruken av palmeolje er en klimabombe. Ett år etter at Stortinget enstemmig vedtok at vi trenger en politikk for å utelukke palmeolje som drivstoff, abdiserer Ola Elvestuen og legger alt ansvaret på bensinstasjon-kjedene, kommenterer Arbeiderpartiets miljøpolitiske talsmann Åsmund Aukrust til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dette må være pinlig for KrF og Venstre, som i opposisjon har hatt en klar politikk, men nå ikke klarer å levere. Dette forventer vi at følges opp av Stortinget, legger han til.

– Vil ikke innføring av veibruksavgift på biodrivstoff i praksis stoppe palmeoljen?

– Ikke nødvendgvis, nei. I alle fall ikke siden kravet til andel biodrivstoff økes fra 12 prosent i år til 20 prosent neste år. Nettopp derfor er det viktig at Stortinget følger opp det Stortinget har vedtatt, svarer Aukrust.


Les om biodrivstoff hos Miljødirektoratet!

(Artikkelen er oppdatert)