Malaysia vil fri seg fra milliardkontrakter med Kina

Malaysias statsminister Mahathir Mohamad, til høyre, vil kansellere to kjempekontrakter med Kina. Om få dager reiser han til Beijing.
Malaysias statsminister Mahathir Mohamad, til høyre, vil kansellere to kjempekontrakter med Kina. Om få dager reiser han til Beijing. Foto: Yam G-jun / AP
Artikkelen fortsetter under annonsen

Malaysia vil avvikle to gigantiske infrastrukturkontrakter med Kina for å lette sin gjeldsbyrde.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Malaysias 93 år gamle statsminister Matahir Mohamed understreker at han gjerne vil opprettholde gode forbindelser med Kina, men at det særlig er to milliardprosjekter han vil kansellere.

Statsministeren, som for tre måneder siden uventet kom tilbake til makten, reiser om kort tid til Kina, der han vil ta opp disse kontraktene. Det ene prosjektet dreier seg om et nett av rørgater for energitransport, det andre gjelder bygging av jernbane langs Malaysias østkyst.

Begge kontraktene ble inngått i 2016 av Matahirs forgjenger, Najib Razak, som er under etterforskning for sin rolle i tappingen av et statlig milliardfond. Razak trakk Malaysia nærmere Kina, som ser på det multietniske, sørøstasiatiske landet som en viktig del den globale, kinesiske handelsstrategien som skal erstatte den gamle silkeveien.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Matahir sier at Malaysia ikke trenger disse prosjektene. Det er statskontrollerte, kinesiske selskaper som står for selve byggingen, men arbeidene er nå stanset. Den malaysiske regjering, som også har investert store summer, klager over galopperende utgifter. Kostnadsanslaget er nå oppe i 22 milliarder dollar. Matahir frykter at de malaysiske pengene kan bli vanskelig å få tilbake.

Under besøket i Kina vil den malaysiske statsministeren vil be Kina respektere fri bevegelse av skip gjennom Sør-Kinahavet, der Kina og andre land i regionen har konkurrerende krav om retten til en rekke øyer og skjær. Både rikt fiske og mulighetene for olje og gass gjør disse holmene interessante.

Kina er kommet lengst av alle, og på flere mikroøyer, som er utvidet med tilkjørt byggmasse, er det bygd hangarer, radaranlegg og rakettbatterier.