Elektrisk fergesatsing koster 600 millioner i året

Innen 2020 skal alle fergene i Hordaland drives elektrisk. Illustrasjonsfoto. Foto: Audun Braastad / NTB scanpix
Innen 2020 skal alle fergene i Hordaland drives elektrisk. Illustrasjonsfoto. Foto: Audun Braastad / NTB scanpix Foto: Audun Braastad / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er kostbart for Hordaland å være foregangsfylke for elektriske ferger. Årlig må de ut med 600 millioner kroner i tilskudd.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hordaland fylkeskommune har vedtatt at alle deres 17 fylkesveiferger skal drives elektrisk innen 2020. Men det koster å være foregangsfylke. Hvert år må kommunen ut med 600 millioner kroner i årlige tilskudd. En dobling sammenlignet med tilskuddene til de gamle dieselfergene, skriver Klassekampen.

Den største årsaken til prisøkningen er at fergene er dyre å bygge. I tillegg må det på kaiene installeres ladeutstyr. Prislappen er 420 millioner kroner.

Fylkesvaraordfører Pål Kårbø (KrF) vedgår at det er kostbart, men mener miljøgevinsten gjør det verdt det.

– Miljøresultatene etter omstillingen har vært enda bedre enn da vi vedtok å satse på lavutslipp. Det vises at det var rett av oss å være visjonærer, og ikke bare tenke på kostnader, sier han.

Kårbø mener det er viktig at ikke elektrifiseringen av fergene i landet ikke stopper opp på grunn av kostnadene, og håper staten kan være behjelpelig.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Til det svarer samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) at Enova har bidratt med tilskudd til landstrøm på over en halv milliard kroner. Han roser Hordaland og sier satsingen er særdeles positiv og helt i tråd med regjeringens politikk.

– Men når det blir invitert til en dugnad, kan det ikke være slik at staten kan ta hele regningen, sier han til Klassekampen.