Stemmer/ Penger:Snakk om sosiale forskjeller på foreldremøtet og i klasserommet

Forbrukerøkonom i DNB Silje Sandmæl.
Forbrukerøkonom i DNB Silje Sandmæl.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Å snakke om økonomi er et tabubelagt tema blant nordmenn. Mange unngår nok å snakke om økonomi fordi de er redde for hva andre skal tenke om dem, skriver Silje Sandmæl.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Stemmer: Silje Sandmæl
Forbrukerøkonom i DNB

Delta i debatten

Send oss gjerne forslag til kronikker vi kan publisere.
Formen bør være kronikk/kommentar/blogginnlegg med maks 1000 ord.

E-post: stemmer@abcnyheter.no

Artikkelen fortsetter under annonsen

Har man lite blir man fort sett på som «mislykket», har man mye blir man stemplet som «klysete».

Det er ikke lett å være fattig i et av verdens rikeste land, hverken for store eller små. I dag lever hele 92.000 barn i Norge under den offisielle fattigdomsgrensen, ifølge tall fra SSB. Dette betyr at mange barn ikke har foreldre som evner å punge ut for at de ikke skal utestenges eller mobbes for ikke å har like mye som «alle» andre.

Årlig punger foreldre ut med 10.000 kroner i snitt på barnas fritidsaktiviteter og bursdagsgaver til barnas klassekamerater, viser undersøkelse gjennomført av Ipsos MMI for DNB. Det er ikke lett å stå alene i kampen mot kjøpepresset, og her mener jeg vi må bli flinkere til å jobbe sammen.

Derfor mener jeg at vi må snakke om på foreldremøter og i klasserommet. Vi som voksne må skape en felles front. Dette kan vi gjøre ved å snakke sammen, være åpne og finne felles løsninger som gagner barna våre.

Snakk om bursdagene, er det mulig å sette et maksbeløp? Eller hva med klasseturen? Kan dere tjene inn pengene dere trenger i fellesskap gjennom for eksempel dugnad? Målet med samtalen bør være at ingen barn skal føle seg utestengt eller mobbet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Bidra til at færre havner i Luksusfellen

I det kontant løse samfunnet vi lever i er det vanskelig for barn å forstå pengenes verdi. Vi drar kortet og betaler regningene i nettbanken og barna sitter igjen og er uvitende om hva ting koster og hvor pengene kommer fra. Derfor bør foreldrenes hjemmelekse være å snakke med barna om hva ting koster og om økonomiske forskjeller.

Temaer til foreldremøtet:

Økonomiske forskjeller:

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Start foreldremøtet med å snakke om at ikke alle har like muligheter økonomisk. Ved å snakke høyt om dette får du mer forståelse og velvillighet fra foreldrene til å jobbe sammen for at alle barna skal ha det fint på skolen.

Kjøpepresset:

Det kan være lett å gi etter når barna sier «men alle andre har det jo». Dette er gjerne fordi vi rett og slett ikke vet hva som foregår hjemme hos andre. Hvis mange nok sier nei til å kjøpe den dyreste jakken eller mobilen vil det bli mindre kjøpepress. Her kan dere diskutere og bestemme dere for noen retningslinjer i fellesskap.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Barnebursdager:

Bli enige om et maksbeløp på gaver. Det kan være lurt å spleise på en stor gave fra hele klassen ved at alle gir det man har råd til- uten å gå over maksbeløpet. Dere kan også snakke om hvilken standard man ønsker på selskapene. Arrangerer man for eksempel bursdagen i lekeland eller noe som koster penger, kan man bli enige om at dette betales av festholderen.

Fritidsaktiviteter:

Når det gjelder fritidsaktiviteter er dette i stor grad foreldredrevet. Det er viktig å sørge for at alle kan delta, uavhengig av økonomisk situasjon. Rundt skolestart kommer ofte barna hjem med lapper med tilbud om fritidsaktiviteter, alt fra slalåmkurs til deltagelse i kor og teater. Disse aktivitetene er gjerne kostbare. For å unngå at noen føler seg utenfor fordi de ikke har råd til å delta, kan dere legge ned forbud mot at slike brosjyrer deles ut på skolen. På denne måten slipper barna å bli fristet til å delta på noe de ellers ikke ville tenkt på. Skolen bør ikke være en salgsarena.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Helt hypotetisk, hva hadde du gjort om du vant 508 millioner kroner?

Mobil:

Det kan være lurt å snakke om hva dere mener er en passende alder å få mobiltelefon. Barna begynner gjerne først å mase om dette når de ser at andre i klassen har det. Gir du ni-åringen den nyeste iPhonen vil andre barn gjerne mase om det samme. Derfor kan det være lurt å snakke om når, pris og bruk av telefonen.