Volkswagen noterer milliardtap – stiger på børsen

Sven Stein, representativ direktør i Volkswagen Group Japan, startet sin presentasjon på Tokyo Motorshow onsdag med å unnskylde utslippsjukset. Foto: Yuya Shino (Reuters / NTB scanpix)
Sven Stein, representativ direktør i Volkswagen Group Japan, startet sin presentasjon på Tokyo Motorshow onsdag med å unnskylde utslippsjukset. Foto: Yuya Shino (Reuters / NTB scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Utslippsjukset kostet Volkswagen drøyt 30 milliarder kroner i tredje kvartal – det første kvartalsvise tapet på over 15 år for bilkonsernet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Volkswagen-skandalen:

  • 18. september ble det kjent at det amerikanske miljødirektoratet EPA har fastslått at Volkswagen har installert programvare i sine dieselbiler som viser feilaktig lave utslipp av helseskadelige stoffer når kjøretøyene testes.
  • 22. september opplyste Volkswagen at 11 millioner biler som er solgt verden over, har programvare som pynter på utslippsdata. To dager etter trakk Martin Winterkorn seg som konsernsjef. Han etterforskes nå for bedrageri, mens Matthias Müller har tatt over sjefsjobben.
  • Av de 11 millioner dieselbilene er 5 millioner VW-biler, 2,1 millioner Audi-biler, 1,2 millioner Skoda-biler og 1,8 millioner varebiler.
  • Miljømyndighetene i USA har varslet en bot på opptil 150 milliarder kroner for jukset, mer enn Volkswagens samlede driftsoverskudd i fjor.
  • Økokrim skal avklare om noe straffbart har skjedd i Norge og om bedrageriet har hatt noen betydning for importerte biler.
  • Volkswagen har opplyst at 147.139 biler i Norge er berørt av utslippsjukset: 77.580 fra Volkswagen, 27.649 fra Audi, 19.947 fra Skoda og 21.963 fra Volkswagen Nyttekjøretøy.

– Vi kommer til å gjør alt vi kan for å gjenvinne den tapte tilliten, sier Volkswagen-sjef Matthias Müller.

Resultatet er imidlertid ikke så ille som investorene fryktet, for det skandalerammede konsernet stiger på børsen onsdag formiddag.

På tross av at bilsalget øker på verdensbasis og forventninger om en solid økning i omsetningen, noterer den tyske bilgiganten et driftsunderskudd på 3,5 milliarder euro (rundt 32 milliarder kroner) for tredje kvartal.

Underskuddet skyldes nedskrivninger i kjølvannet av at den tyske bilgiganten i september innrømmet å ha installert programvare i dieselbiler som fikk dem til å virke mer miljøvennlig enn de egentlig er.

Les også: Volkswagen kan bli tvunget til å gi tilbake milliardlån

Børsoptimisme

Sluttresultatet står i samme periode på minus 1,7 milliarder euro, eller nesten 16 milliarder kroner, sammenlignet med et plussresultat på 2,9 milliarder euro tredje kvartal i fjor.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Investorene svarte på milliardtapet med umiddelbart å sende Volkswagen-aksjen opp over 4 prosent på børsen i Frankfurt. Analytikerne hadde spådd et sluttresultat på minus 2,1 milliarder euro.

Volkswagen har allerede satt til side 6,7 milliarder euro (ca. 62 milliarder kroner) for å dekke de første kostnadene ved avsløringene om at minst 11 millioner biler er utstyrt med programvare som jukser på utslippstester.

I resultatet for tredje kvartal venter konsernet også «betydelige finansielle kostnader» også fra såkalt juridiske risikoer knyttet til skandalen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Volkswagen-sjef sier unnskyld til Kongressen

Suzuki-salg

Volkswagen regner dessuten med at kostnadene kommer til å gå hardt ut over resultatet for hele 2015. Det til tross for at selskapet tror bilsalget globalt kommer til å være på omtrent samme nivå som i fjor, mens omsetningen anslås å øke med opp til 4 prosent. I fjor noterte konsernet et driftsresultat på rekordhøye 12,7 milliarder euro.

Blant andre gode tall i selskapets kvartalsresultat, finner man sommerens skilsmisse med tidligere partner Suzuki. Gjennom salget av Suzuki-andelen kunne Volkswagen innkassere 1,5 milliarder euro og lindre noe av skaden fra utslippsskandalen.

Les også: Oljefondet tungt inne i Volkswagen