Meny

Her er NHO-foreningen som ikke vil ha import:

Pilotstreik gjør at NHO-forening advarer mot utenlandske selskaper

VIKTIG MED NASJONALE AKTØRER: Sjefen for NHOs bransjeorganisasjon for luftfart, Torbjørn Lothe, advarer mot konkurranse fra utlandet. Foto: NHO Luftfart.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

NHO Luftfart bruker faren for at utenlandske selskaper kan komme inn på det norske markedet, som argument mot Norwegian-pilotene. NHO sentralt arbeider for friest mulig handel med tjenester.

Mens NHO sentralt taler varmt for liberalisering av handel, kom administrerende direktør Torbjørn Lothe i NHO Luftfart med advarsler mot konkurranse utenfra i  NRKs Debatten torsdag.

Lothe advarte der om at selskaper som Ryanair og Easyjet kan komme inn på det norske markedet hvis det går dårlig med Norwegian som følge av pilotstreiken.

Friest mulig handel med tjenester, som dette dreier seg om, er noe både NHO og regjeringen argumenterer sterkt for.

Skeptisk til lavlønns-selskaper

– Hva er risikoen ved å få inn de selskapene? 

– Man vil miste norske arbeidsplasser og norsk kompetanse hvis for eksempel Ryanair kommer inn i det norske markedet. De bruker i stor grad arbeidskraft fra lavkostland, som Øst-Europa, sier Lothe til ABC Nyheter.

– Du argumenterte med at Ryanair bruker østeuropeisk arbeidskraft med lav lønn. Det har NHO ikke noe imot i andre bransjer? 

– Vi har ikke engasjert oss i den diskusjonen. Ryanair er svært konkurransedyktige. Vi konstaterer at de bruker lavlønt arbeidskraft, og forutsetter at de følger den lovgivningen som gjelder, sier Lothe til det.

– Utlendinger kan svekke

Direktøren har også et annet argument mot at utenlandske selskaper skal få fotfeste i det norske luftfartsmarkedet.

– Det andre perspektivet er hva slags transporttilbud Norge får i en sånn situasjon. Vil man kunne opprettholde et så sammensatt og velkomponert rutenett på de 50 flyplassene vi har her i landet? spør Lothe.

– Vil en eventuell ny aktør operere de tynne rutene like bra som i dag? Eller vil de ha en forretningsfilosofi som går ut på å konsentrere seg om de tunge og mest lønnsomme rutene?  legger han til.

– Blir ikke rutenettet sikret av offentlige innkjøp? 

– I liten grad. Staten kjøper anbudsruter for å dekke de mindre interessante strekningene.

– Det kan fortsette. Men Norwegian og SAS flyr på Kirkenes, Alta, Molde – en del områder som i dag betjenes av kommersielle ruter som man kanskje ikke tjener all verden på. De bringer trafikk inn i deres rutenett videre ut i verden, argumenterer Lothe.

– Risikerer utenlandske aktører

Han er sterkt i tvil om at Ryanair og andre ville satse på mer perifere områder i landet vårt og frykter større sesongvariasjoner i rutetilbudet hvis utenlandske flyselskap skal betjene det norske markedet.

– Det er en usikkerhet som ligger der hvis vi ikke har nasjonale aktører som opererer i vårt system, sier Torbjørn Lothe.

– Denne skepsisen til utenlandske aktører likner ikke på det NHO-familien ellers argumenterer for. Er dere som bransjeorganisasjon i NHO imot importkonkurranse?

– Vi er ikke prinsipielt imot internasjonal konkurranse i Norge. Men vi må sørge for at våre egne aktører er konkurransedyktige. Mitt poeng er at hvis de ansatte svekker eller ødelegger et selskap, risikerer man at en utenlands aktør kommer inn.  

– Ser du ikke lavest mulig kostnader som et gode for det norske samfunnet?

– Absolutt, og det kan komme mange flyselskaper med lave priser. Poenget er at jeg representerer norske flyselskaper. Vi må te oss slik at vi er konkurransedyktige og klarer å beholde vårt eget hjemmemarked.
Privatøkonomi
Populært