USA på kant med WTO-forpliktelser:

Norge i harnisk over fiskebåt-subsidier i USA

USAS TO TUNGER: USA vurderer å innføre statlige subsidier på bygging og modernisering av landets fiskeflåte. I WTO taler USA mot subsidier i alle andre land. Illustrasjonsfoto: Colourbox.
USAS TO TUNGER: USA vurderer å innføre statlige subsidier på bygging og modernisering av landets fiskeflåte. I WTO taler USA mot subsidier i alle andre land. Illustrasjonsfoto: Colourbox.

Norge driver hektisk diplomatisk aktivitet for å forhindre at USA gjeninnfører subsidier på bygging av nye fiskefartøyer.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Taler med to tunger: Mens USA angriper norske subsidier til landbruk med prinsipielle argumenter, er Obama-administrasjonen i ferd med å innføre subsidier til bygging og modernisering av landets fiskefartøyer.

Det kan stride imot det USA selv har vært med på å ta avstand fra, blant annet sammen med Norge, i Verdens handelsorganisasjon WTO.

Nå driver Norge et aktivt diplomatisk spill bak kulissene for å forhindre at USA virkelig innfører statlige støtteordninger igjen til fiskeflåten. Det går fram av epost-korrespondanse ABC Nyheter har fått innsyn i.

– Norge drøfter med USA

– Vi er kjent med at USA vurderer å innføre subsidier til bygging av nye fiskefartøy. Vi har ved flere anledninger drøftet disse spørsmålene med amerikanske myndigheter. Dette vil vi fortsette å gjøre gjennom egnede kanaler, bekrefter Ingrid Dåsnes overfor ABC Nyheter.

Hun er kommunikasjonssjef for fiskeriminister Elisabeth Aspaker.

– Etter det vi erfarer er det fortsatt uklart hvorvidt dette vil bli sluttresultatet av lovgivningsprosessen, presiserer hun.

Les også: Endring av fiskeri-lov kan la utlendinger kjøpe opp norsk fiskeressurser

Norsk ambassadør i WTO-møte

Mens diskusjonene pågår i USA, samarbeider Norge i WTO med en gruppe land som er spesielt interessert i internasjonale regler for fiskeri, «Friends of Fish», for å få USA til å avstå for statsstøtte til fiskebåtbygging.

1. desember i fjor var Norges WTO-ambassadør Harald Neple med på et møte for ambassadørene i denne gruppa - minus USAs - i Genève. Der ble de enige om felles formuleringer i et som de 12 landene skal pepre USA med i alle sammenhenger.

Gruppa av fiskevenner er bekymret for at utspillet fra USA kan skade mulig framdrift i de tilsynelatende evigvarende forsøkene på å få til en omfattende Doha-forhandlingsavtale.

Les også: Støre tror ikke på militært press fra EU-land mot Norge

Fare for fiskebestanden

Siden USA også er medlem av «Fiskens venner» vil det sette argumenter fra vennegruppa i vanry i WTO og oppmuntre andre land til å innføre subsidier, går det fram av referatet fra dette ambassadørmøtet.

De ble ikke enige om å sende et felles brev til USA, men lager et felles «håndnotat» med formuleringer de kan bruke i tosidige samtaler med Washington.

En viktig begrunnelse for å være mot statlig støtte til nye fiskefartøyer, bortsett fra allmenn skepsis mot subsidier i liberaliserings-organet WTO, er at verdenshavene er i ferd med å bli tømt for fisk.

Fra før er det stor overkapasitet i fiskeflåtene. I juni i fjor sendte fiskerimyndighetene i USA ut på høring et forslag om innføringen av slike subsidier.

Forslaget får blandede og forutsigbare reaksjoner ifølge en oppsummering i ICTSD. Miljøkrefter vender tommelen ned, fiskeriinteressene ønsker seg et ja.

Les også: Fattige fiskarar fryktar norsk laks

USA absolutt proteksjonistisk

På ministerkonferanser i WTO taler USA gjerne prinsipielt mot subsidier og alle former for proteksjonisme.

Det er flere eksempler på at de synspunktene ikke er ment for USA selv.

Blant annetl har USA lovfestet et absolutt forbud mot utenlandske aktører i verdens største innelandske skipsfartsmarked, USA. Loven, Jones Act, ble vedtatt i 1920 og ser ut til å være vanskelig å endre.

– Hvor mange år trenger Kongressen til å endre Jones Act, spurte ABC Nyheter da visepresident Peter H. Chase i USAs handelskammer 18. august i fjor talte på et seminar arrangert av EUs og USAs ambassader i Oslo.

– Det virker som om Jones Act er vedtatt for millioner av år siden. I transporten innenfor amerikansk farvann må det være amerikansk båt, flagg, mannskap. Grunnen til dette er at USA er en sjønasjon. Men over årene har Jones act blitt anvendt lenger enn det åpenbart var tenkt. Jones Act er veldig vanskelig å gjøre noe med, bekreftet Chase.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus