Arbeiderpartiets alternative statsbudsjett:Arbeiderpartiet smeller to klima-milliarder i bordet
Jonas Gahr Støre legger én milliard mer i potten til kollektiv- og sykkelsatsing i byene, når han onsdag morgen presenterer Arbeiderpartiets statsbudsjettforslag for 2015.
Milliarden til bymiljøavtaler utgjør sammen med andre styrkinger av klimatiltak i Ap-alternativet, 2016 millioner kroner mer enn det H-/Frp-regjeringen vil bruke på klima- og miljøtiltak.
Det går fram av klimakapitlet i Arbeiderpartiets budsjettforslag, som ABC Nyheter har gjennomgått.
– Bymiljøsatsinga på én milliard er et kjempegrep for å få gjort noe med kollektivtrafikken i de store byene. Vi er nødt til å gjøre det for å få ned biltrafikken, sier Arbeiderpartiets finanspolitiker Irene Johansen til ABC Nyheter.
I tillegg finner ikke partiet hennes seg i reduksjonen samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen gjør på sykkelveibevilgningene. I stedet går Ap inn for å bruke 100 millioner av bymiljøavtalene til sykkelveier, samt spe på med 30 millioner til i form av belønningsordninger.
Les også: Stort sprik mellom Venstres og regjeringens budsjett
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen400 mill til å ruste opp jernbanen
Arbeiderpartiet vil ha et styrket klimaforlik i Stortinget, varsles det i budsjettopplegget.
«Det er derfor skuffende at Solbergregjeringen i statsbudsjettet ikke foreslår nok midler til jernbanevedlikehold, slik at vedlikeholdsetterslepet øker med 200 mill. kroner.», heter det i budsjettpapirene.
Arbeiderpartiet øker bevilgningen til jernbanevedlikehold med 400 millioner kroner utover regjeringens forslag for 2015. Det vil reduserer vedlikeholdsetterslepet.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Dere er skuffet over at regjeringen øker vedlikeholdsetterslepet på jernbane. Men dere gjorde vel aldri noe annet selv i regjering?
– Da vi gikk i gang, hadde vi en vedtatt Nasjonal transportplan, NTP. Vi omprioriterte i den fra investeringer til mer til vedlikehold, svarer Johansen.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Jeg mener vi gjorde mye for vedlikehold av jernbanen. Men vi fikk heller ikke bukt med etterslepet, vedgår hun.
Les også: Ap vil øke skatten på formue og eiendom
Dette gjør Ap med bilene:
For øvrig plusser Arbeiderpartiet på 100 millioner kroner til Enova og 200 millioner mer enn Solberg-regjeringen gir til miljøteknologiordningen i Innovasjon Norge.
Det settes av 8 millioner til skogplanting og 228 millioner mer til frivillig skogvern, samt 50 millioner til kartlegging av norske naturtyper.
Partiet ønsker også å vri bilavgiftene i mer klimavennlig retning enn regjeringen:
- Ladbare hybridbiler: Slipper effektavgiften og får økt vektfradraget i engangsavgiften med 25 prosent. Dette gir staten et inntektstap på 460 millioner kroner sammenlignet med Regjeringens forslag.
- Mer CO2-straff: CO2-komponenten i engangsavgiften økes, for i alt 550 millioner kroner sammenlignet med Regjeringens forslag.
- Mer CO2-gjerrige: Innslagspunktet for CO2-fradrag fra 105 til 95 gram per km. Dette øker statens inntekter med 690 millioner.
- Reverserer: Regjeringens avgiftslettelser for motorsykkel og snøscooter faller bort. Dette øker inntektene med 90 millioner kroner. Bensin- og dieselavgiften prisjusteres, noe som gir 290 millioner kroner mer til staten sammenlignet med Regjeringens forslag.
- Tyngre kjøretøy: Regjeringens reduksjon i vektårsavgiften for tyngre kjøretøy faller bort. Dette øker inntektene med 200 millioner kroner.
For at avgiftsbelastningen for bil ikke skal bli for stor, slutter Arbeiderpartiet seg til regjeringens reduksjon på omregistreringsavgift for bil. Denne tilsvarer 660 millioner kroner.
Halvveis til Venstre
Dermed plasserer Ap seg midt i mellom regjeringens og Venstres ambisjoner for bevilgninger til klima og miljø i 2015-budsjettet.
Artikkelen fortsetter under annonsenVenstre vil plusse på 4 milliarder til klima- og miljøtiltak.
Da Venstre-leder Trine Skei Grande la fram Venstres forslag til statsbudsjett 3. november, sa hun til ABC Nyheter at hun regner med at den blåblå regjeringen står nærmere Venstre i klima- og miljøprofil enn Ap.
Det var ut fra hennes vurderinger av den rødgrønne regjeringsperioden.
– Det interessante er ikke å sammenlikne med de rødgrønne for to år siden, men hva de mener nå. Jeg tror de vil bevege seg i riktig retning, sa daglig leder Marius Holm i miljøstiftelsen Zero den gangen.