Hurtigruten: Framtida ligger i fisk og reiseliv

Framtiden ligger i fisk og reiseliv, ikke i olje, mener Hurtigruten-sjef Daniel Skjeldam. Men vilkåret er at store og små aktører går sammen for å styrke Norge som et reiselivsprodukt av høy kvalitet, sier han. (Foto: Jan-Morten Bjørnbakk / NTB scanpix)
Framtiden ligger i fisk og reiseliv, ikke i olje, mener Hurtigruten-sjef Daniel Skjeldam. Men vilkåret er at store og små aktører går sammen for å styrke Norge som et reiselivsprodukt av høy kvalitet, sier han. (Foto: Jan-Morten Bjørnbakk / NTB scanpix)

Norsk olje og gass er ingen framtidsnæring. For Norge blir det fiskeri og reiseliv, mener Hurtigruten-sjef Daniel Skjeldam.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Konsernsjefen sier han ikke har noe utestående med petroleumsnæringen, men mener han selv representerer en næring som gir mer tilbake til kysten, uten å ha samme status og inntjening som oljebransjen.

– Norsk reiseliv har for dårlig inntjening. Næringen er for fragmentert og består av for mange små aktører som ikke klarer å skape tilstrekkelig lønnsomhet. Det er vi nødt til å gjøre noe med, sier han.

Kvalitetsheving

Resepten er at store og små reiselivsaktører må gå sammen for å styrke Norge som et reiselivsprodukt og dyrke fram kvalitet for det kjøpesterke publikumet som har råd til å reise til Norge.

– Fiskeri- og havbruksnæringen har vært kjempeflinke. De har stått for en kvalitetsheving og en kompetanseheving av en annen verden de siste 15-20 årene. Reiselivet er nødt til å gå samme vei. Vi må få en kvalitetsheving og større verdiskapning, sier Skjeldam.

Da må høykostlandet Norge glemme masseturisme og satse på gjester som er villige til å betale mer, men som ønsker en høy kvalitet.

– Hurtigruten har tatt konsekvensen av det. For to-tre år siden var ikke kvaliteten på maten god nok på hurtigruteskipene. Vi hadde kafeer hvor du fant tamponger ved siden av vestlandslefse og rekesmørbrød i kjøledisken, sier han.

Får miljø-støtte

Miljøvernorganisasjonen Natur og Ungdom er enig med Skjeldam i at framtidas arbeidsplasser ligger i fiskeri og turisme.

– Det er tydelig at her er det en som har forstått «Framtid i Nord»-rapporten riktig. Ungdommens og fremtidens arbeidsplasser er nettopp i grønne næringer som blant annet fiskeri og turisme. Det er oppløftende å høre dette fra en så sterk aktør som Skjeldam, midt i disse oljefest-tider under ONS i Stavanger, skriver organisasjonen i en epost til NTB.

Mat-løft

Hurtigruten har brukt mye tid og krefter på å omgjøre sitt eget matkonsept. De har kastet ut biffsnadder og frossenmat til fordel for leveranser fra lokale kvalitetsprodusenter.

Reiselivsundersøkelser viser at turister i Norge mener de får for lite igjen for pengene her.

– Vi har restauranter langs kysten og ellers som er kjempebra og kan hevde seg globalt. Men ellers er det mye på det jevne. Når turister kommer til en norsk flyplass får de bare junkfood. Kjører du langs veien er det også for mye dårlig mat. Vi må alle heve oss, og maten er bare ett av områdene vi må heve oss på, sier Skjeldam.

Kvalitetsheving trenger ikke å gi dyrere mat. I Norge er det liten kostnadsforskjell på god og dårlig mat. Skjeldam viser til at kostøret for Hurtigruten faktisk har gått ned etter innføringen av lokalmat-strategien.

Vinterlys

Hevingen av kvalitet og status i norsk reiseliv er ikke gjort i en håndvending. Men det er mulig å heve seg til «topp tre» blant norske næringer i løpet av 15-20 år. Han ser likhetstrekk mellom reiseliv og norsk havbruk, som gjennom Sjømatrådet har klart å selge norsk laks som et kvalitetsprodukt verden over.

– Men vi ligger 15-20 år bak havbruksnæringen. Nord-Norge er i den heldige situasjon at vi kan selge vinteren også. Her har vi bare sett starten. Nå har mye vært drevet av en voldsom interesse for nordlyset. Men det nordnorske vinterlyset er i seg selv grunn god nok til å ta turen til Norge, sier Skjeldam.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus