Advarer mot kø på veiene, inflasjon og boligprisvekst

Etterlyser grep: – Fortsatt befolkningsvekst med dagens transportmønster vil bety om lag en halv million flere bilturer hver dag i Oslo og Akershus, sier NHO-sjef Kristin Skogen Lund under sitt innlegg på Arendalsuka mandag.
Etterlyser grep: – Fortsatt befolkningsvekst med dagens transportmønster vil bety om lag en halv million flere bilturer hver dag i Oslo og Akershus, sier NHO-sjef Kristin Skogen Lund under sitt innlegg på Arendalsuka mandag.

NHO-sjef Kristin Skogen Lund er lei av at norske veier er et lappeteppe av siste-liten-tiltak, og veier som er for små i det asfalten er ferdiglagt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

NHO-sjef Kristin Skogen Lund hevder Norge har hatt en kultur for å bare bygge den veien vi trenger akkurat nå.

– Vi skal ikke lenger enn til Sverige for å se at når de bygger vei, ser de ikke på hva behovet er i dag. De ser på hva behovet vil være om 20 til 30 år, sier Skogen Lund.

Hun er nådesløs i sin kritikk av norsk veibygging.

– Det vi trenger er løsninger som ikke bare gir et lappeteppe av siste-liten-tiltak, og veier som er for små i det asfalten er ferdiglagt, raser hun.

Les også på DN.no: Gutta på gulvet hyller Røkke jr.

Sentralt spørsmål

Mandag gjester Skogen Lund den politiske møteplassen Arendalsuka på Sørlandet. Bakgrunnen for at NHO-sjefen benytter anledning til å snakke om vei, er at norsk næringsliv idag møter flere store utfordringer

– Norge er et høykostland og våre lønninger er over 60 prosent høyere enn hos våre nærmeste samarbeidspartnere. I tillegg er vårt viktigste marked – Europa – nå er inne i den andre økonomiske bølgedalen på få år, sier hun i sitt innlegg.

– For norske bedrifter betyr dette lavere etterspørsel, hardere kamp om kundene, overkapasitet og prispress. Effektive bo- og arbeidsmarkedsregioner er derfor et sentralt spørsmål. Bedriftene må være innovative og flinke til å tiltrekke seg kompetent arbeidskraft, sier Skogen Lund.

Les også: Dumper meglerhus - og tar giganttap

Flere voksesmerter

Skogen Lund mener problemet med dagens bosettings- og transportmønstre er at de ikke uten videre er tilpasset veksten regionene opplever. Tvert imot opplever områder med sterk befolkningsvekst press i både arbeidsmarked, boligmarked og infrastruktur, påpeker hun.

– Utfordringen er å fremme integrerte, helthetlige, effektive og fremtidsrettede løsninger. Utfordringen er å gjøre det i tide, sier NHO-sjefen.

– Uten slike løsninger oppstår voksesmerter i form av kø på veiene, inflasjon og boligprisvekst, med tilhørende rentevekst og tapt konkurransekraft. Derfor kan resultatet av regional vekst paradoksalt nok være velferdsreduserende kostnader for samfunnet, både i de aktuelle regionene og i resten av landet, sier Skogen Lund.

Og hun understreker sitt poeng med å vise til hovedstaden:

– Fortsatt befolkningsvekst med dagens transportmønster vil bety om lag en halv million flere bilturer hver dag i Oslo og Akershus. Med andre ord: Både folk og gods må belage seg på å stå mye i kø om ikke de rette grepene tas.

Fire satsningsområder

NHO har på bakgrunn av dette pekt ut fire områder hvor de mener innsatsen må settes inn:

  • En mer treffsikker boligpolitikk.
  • Effektive regioner og effektiv offentlig planlegging.
  • Byutvikling og innovasjon.
  • Fremtidsrettede samferdselsløsninger.

– Bare i Oslo er behovet 200.000 nye boliger innen 2030. Bedre tilgang på boligarealer og en effektiv byggepolitikk er tvingende nødvendige for å dempe prispresset i og sikre en balansert utvikling i norsk økonomi, sier Skogen Lund.

– Bedre samferdsel knytter sammen, øker samhandlingen og styrker muligheten for å rekruttere kompetanse fra et større område. Det handler først og fremst om å prioritere transportkorridorene, og de viktigste ferdselsårene innenfor og mellom regionene, mener hun.

Effektive byregioner

Under NHOs innlegg på Arendalsuka, var også samfunnsøkonom og direkør Rolf Røtnes i konsulentselskapet Damvad Norge på plass for å snakke om det som underliggende driver oss i retning av store byer og store arbeidsregioner.

Røtnes har blant annet jobbet med et NHO-prosjekt om hvordan skaffe mer effektive byregioner.

– Folk flytter ikke nødvendigvis bare til byene, men til byregionene. Det å gjøre disse regionene effektive er svært viktig for et moderne næringsliv. Det har også betydning for boligpriser og andre ting, sier Røtnes til DN.no.

– Da er det et poeng å gjøre byene større og at vi får flere dynamiske bysentre enn bare Oslo. En ting er å ha et dynamisk Oslo med mange «satelittbyer» som sender folk ut og inn. Et annet viktig poeng er imidlertid at flere byer får sin egen dynamikk. Da må de bli litt store, sier samfunnsøkonomen.

Les også: Partiene står i kø for å hindre kork: - Det tar altfor lang tid

Les mer på DN.no idag:

Gutta på gulvet hyller Røkke jr.

- Flyselskapene må tenke nytt for å tjene penger

Sp: - Brunosten blir 2 kroner dyrere med Høyre

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus