Meny

- Staten betaler 93 prosent av overskridelsene

- Staten betaler 93 prosent av overskridelsene

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Fire av de nyeste utbyggingsprosjektene på norsk sokkel har sprukket med tilsammen 48 milliarder kroner. Regningen må staten ta. Kværner-eier Kjell Inge Røkke mener det er et stort paradoks at staten betaler regningen når internasjonale verft ikke klarer å levere.

Internasjonale verft har gang på gang vunnet konkurranser om feltutbygginger på norsk sokkel. Verftsindustrien er i krisestemning. Samtidig leveres en rekke av store prosjekter på norsk sokkel for sent og for dyrt.

Tall Rystad Energi har laget for Aker asa viser at utenlandske verft de siste tre årene i gjennomsnitt har levert 2,2 år etter planen for produksjonsstart, og at kostnadsoverskridelsene så langt er på 39 prosent.

Når prosjekter blir dyrere enn planlagt gir det automatisk en uforutsett utgift for staten. Den norske skatteordningen gir staten 78 prosent av alle oljeselskapenes inntekter, men gjør også at de kan skrive av 78 prosent av alle investeringer.

Dermed betaler staten i realiteten 78 prosent av overskridelsene for selskapenes andel i tillegg til hele regningen for sin egen andel der Petoro er inne som lisenspartner. De planlagte kostnadene godkjennes i Plan for utbygging og drift (PUD).

Les også: Røkke fyller pengebingen

Finansierer utenlandske verft

I sitt årlige brev til Aker-aksjonærene skriver Kjell Inge Røkke:

Utbyggingsprosjektene Skarv, Goliat, Yme og Valhall har foreløpig rapportert om en kostnadsoverskridelse på 48 milliarder kroner, ifølge PUD-tall i statsbudsjettet. Opp fra en opprinnelig kontraktsverdi på 97 milliarder kroner til et kostnadsanslag på 145 milliarder kroner.

I tillegg kommer enorme tap av produksjonsinntekter som følge av forsinkelsene. En fellesnevner for disse prosjektene er at de bruker utenlandske verft og leverandører.”

- Den norske stat betaler i realiteten 93 prosent av regningen for overskridelsene på de fire nevnte prosjektene, og det skyldes skattesystemet for slike utbygginger offshore. Sagt med rene ord for pengene: Norske skattebetalere finansierer internasjonal leverandørindustri med over 40 milliarder kroner for oppdrag på norsk sokkel, fortsetter Røkke, og mener dette burde stå høyere på den politiske dagsorden.

Les også: Røkke: - Har vært en ulykke for aksjonærene

Tilsvarer tre års formueskatt

- 40 milliarder kroner tilsvarer det statskassen tar inn i formueskatt i løpet av tre år. Det er tydeligvis lettere å diskutere ideologi enn reelle industrielle utfordringer. Som industri og kompetansenasjon er vi avhengig av at det også bygges noe her i landet. Dette henger sammen, og skaper verdier, skriver storeieren i Aker Solutions og Kværner.

Røkke trekker frem at Kværner har samarbeidet med norske oljeselskap i 40 år, og at de leverer på tid og budsjett.

- Gjennomføring av Edvard Grieg-prosjektet vil være et referanseprosjekt – ikke bare for Kværner, men for alle de siste EPC-kontraktene på norsk sokkel i forhold til fremdrift og kostnader. Alt er i rute på Edvard Grieg. Høsten 2015 skal plattformen starte oljeproduksjonen, og da får vi svaret – og om det stemmer med det som treffende sies i Rema-reklamen: Det er summen på kassalappen som teller, skriver han i sitt aksjonærbrev.

Les også: Kjell Inge Røkke har fått 184 millioner i statsstøtte

Industri i krise

I går meldte Konkraft at det samler industrien til et møte om bedre konkurransekraft den 17. april. Konkraft består av LO, Norsk Industri, Rederiforbundet og NHOs Norsk olje og gass.

- Hovedmålet er å utvikle en felles strategi for hvordan verftene her hjemme kan ta opp kampen med konkurrenter i utlandet, forklarer informasjonssjef Roger Pedersen i Norsk olje og gass og medlem av Konkrafts sekretariat til Stavanger Aftenblad.

Les også:

Jubler over norsk verftskontrakt

Varsler norsk oljeboble

Vi tjener 60 % mer enn i EU

Privatøkonomi
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus