Prisene stiger

Foto: Scanpix
Foto: Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Økte priser på energivarer sender KPI opp, men lavere kjerneinflasjon enn ventet kan utsette rentehoppene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Konsumprisindeksen (KPI) steg 0,2 prosent fra oktober til november i år. Hovedårsaken var økte priser på energivarer.

KPI steg med 1,9 prosent fra november 2009 til november 2010, mens den viktige kjerneinflasjonen (KPI-JAE), som er konsumprisindeksen korrigert for avgiftsendringer og energivarer, økte 1,0 prosent i samme periode.

Tolvmånedersveksten i KPI justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPI-JAE) var 1,0 prosent, og dermed uendret fra oktober 2010.

Norges Bank setter renten med mål om en stabil prisvekst på mellomlang sikt. Målet er at inflasjonen skal være på rundt 2,5 prosent. Kjerneinflasjonen er blant sentralbankens foretrukne mål på prisveksten.

- Kan utsette rentehoppene

- Dette var andre måned på rad at KPI-JAE kom inn lavere enn Norges Bank ventet, og det er et argument for at Norges Bank vil utsette rentehevingene, sier analytiker Shakeb Syed i Handelsbanken Capital Markets.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

KPI steg med 0,2 prosent fra oktober til november 2010. Det var spesielt prisene på elektrisitet inkludert nettleie samt drivstoff og smøremidler som trakk opp, med prisøkninger på henholdsvis 2,7 og 1,5 prosent. Prisene på klær og skotøy steg med 0,5 prosent fra oktober til november. Også svake prisøkninger på flyreiser og aviser, bøker og skrivemateriell bidro til oppgangen i KPI.

Blant varegrupper som gikk ned i pris fra oktober til november var matvarer, som falt 0,2 prosent, og audiovisuelt utstyr, med en nedgang på 0,9 prosent. En svak nedgang i priser på varer og tjenester til vedlikehold og reparasjoner av bolig bidro også til å dempe veksten i KPI.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

En del varer har falt i pris siden november i fjor. Klær og skotøy hadde en prisnedgang på 5,3 prosent, og matvarer hadde et prisfall på 1,2 prosent. Audiovisuelt utstyr og teletjenester samt flere medierelaterte varer falt også i pris.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Uendret KPI-JAE

Det var en nedgang i tolvmånedersveksten fra oktober til november på 0,1 prosentpoeng. Dette skyldtes i hovedsak en prisnedgang på mat og alkoholfrie drikkevarer i år, varer som derimot hadde en oppgang ifjor. Energivarene elektrisitet og drivstoff viste begge en positiv, men allikevel svakere, prisøkning fra oktober til november i år mot tilsvarende periode ifjor.

KPI-JAE steg 1,0 prosent fra november 2009 til november 2010, og er dermed uendret fra oktober. Mens endringen i matvareprisene dempet veksten i KPI-JAE, så bidro priser på klær og flyreiser til å holde tolvmånedersveksten oppe.

Les også:

Skuffende Gjensidige-mottagelse

Morgan Stanleys beste valutatips

Asia frykter prishopp

Microsoft «hjerne» starter kortog mot IT-bransjen