SAS og Norwegian skylder kundene rundt 10 milliarder

Selv om SAS skylder kundene mye mer enn det selskapet har på konto forsikrer pressesjef John Eckhoff at kundene skal få refusjon. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Selv om SAS skylder kundene mye mer enn det selskapet har på konto forsikrer pressesjef John Eckhoff at kundene skal få refusjon. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

SAS har solgt reiser for nesten 6,8 milliarder kroner, som ikke kan gjennomføres. For Norwegian er tallet mellom to og fire milliarder kroner, tror ekspert.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

De kansellerte reisene i mars vil bli refundert i løpet av juni, mens de som skulle reist i april og mai vil få igjen pengene i løpet av tidlig høst, skriver Bergens Tidende.

Selv om SAS skylder kundene mye mer enn det selskapet har på konto forsikrer pressesjef John Eckhoff at kundene skal få refusjon, «om de ønsker det». Han viser til at SAS av Sverige og Danmark har fått tilgang på en statlig kreditt på 3,3 milliarder kroner, samt at de arbeider med en plan for å hente friske penger.

Presseansvarlig Andreas Hjørnholm i Norwegian skriver i en epost til BT at selskapet ikke offentliggjør hvor mye de skylder kundene. Han ønsker heller ikke å kommentere anslaget på mellom to og fire milliarder kroner.

Hjørnholm beklager den lange ventetiden på refusjoner. Han forsikrer at de som ønsker refusjon «og har krav på det, vil få det.»

Aktuelt: Kabinansatte i SAS kan få billige billetter hvis de gir avkall på oppsigelsestiden