Telenor betalte gebyr etter kritikk for dårlig sikring av kunders mobiltjeneste

Telenor betaler 1,5 millioner i gebyr, men er uenig i grunnlaget for at Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har ilagt selskapet gebyret. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Telenor betaler 1,5 millioner i gebyr, men er uenig i grunnlaget for at Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har ilagt selskapet gebyret. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Telenor er uenig i grunnlaget for at Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har ilagt selskapet et gebyr på 1,5 millioner kroner, men betaler likevel.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nkom har slått fast at en sårbarhet i systemet for 1,3 millioner kunders talepostkasse gjorde det mulig for uvedkommende å trenge inn og lytte til meldinger eller å endre velkomstmelding, skriver Dagens Næringsliv.

Telenor svarte med at de hadde tatt hånd om problemet og løst det, men Nkom har likevel opprettholdt kritikken. Tilsynet skriver at Telenor var godt kjent med sårbarhetene som utsatte kundene for såkalt spoofing allerede fra 2014, og at selskapet gjennomførte tester for å avdekke slike sårbarheter uten å finne den som nå er avdekket.

– Nkom legger således til grunn at det har foreligget sårbarhet ved talepostkassetjeneste gjennom flere år, slår Nkom fast i et brev til Telenor.

Administrerende direktør Petter Børre Furberg i Telenor Norge sier til avisen at Telenor straks gjorde umiddelbare tiltak for å fjerne sårbarheten da de ble gjort oppmerksom på faren. Da Nkom varslet om at Telenor ville bli ilagt 1,5 millioner kroner i gebyr i saken, protesterte selskapet, men har senere betalt gebyret.

– Vi har protestert, og er ikke blitt hørt. Da føler vi at vi bør la saken ligge, sier Furberg til Dagens Næringsliv.