Flere gebyrer for markedsføring som utnytter coronafrykt

Juridisk direktør Frode Elton Haug hos Forbrukertilsynet sier at de har mottatt mange klager på annonser som spiller på coronafrykt.
Juridisk direktør Frode Elton Haug hos Forbrukertilsynet sier at de har mottatt mange klager på annonser som spiller på coronafrykt. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Forbrukertilsynet har ilagt selskaper opp mot 400.000 kroner i gebyr for villedende markedsføring som utnytter folks frykt for å bli smittet med coronaviruset.

Tre firmaer er varslet om overtredelsesgebyr på mellom 250.000 og 400.000 kroner for villedende og aggressiv markedsføring, opplyser juridisk direktør Frode Elton Haug i Forbrukertilsynet til NRK.

Tilsynet har mottatt mange klager fra forbrukerne på ulike annonser, og befolkningens frykt for å bli smittet med coronaviruset utnyttes, mener han.

– Felles for sakene er at det gis inntrykk av at forskjellige helsekostprodukter kan beskytte folk mot coronaviruset, sier Haug.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden