Krevende å holde oversikt som forbruker

Mange flyreiser blir enten avbestilt eller kansellert i disse dager. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Mange flyreiser blir enten avbestilt eller kansellert i disse dager. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mange planlagte flyreiser blir aldri gjennomført på grunn av coronasituasjonen. Hva du har krav på, er avhengig av om reisen er avbestilt eller kansellert.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

For en vanlig forbruker kan det være krevende å holde oversikt over hvilke regler som gjelder.

Dersom du selv avbestiller har du ikke samme rettigheter som om reisen blir kansellert. Men flere flyselskaper tilbyr deg likevel å reise på et annet tidspunkt – selv om du ikke har kjøpt billetter som kan avbestilles, opplyser Forbrukerrådet.

Reiseforsikringer dekker i utgangspunktet ikke frykt for smitte, men dekker avbestilling hvis Utenriksdepartementet (UD) fraråder innreise. Rådet er å sjekke flyselskapets nettsider for informasjon – men i alle tilfeller har du rett på skatter og avgifter tilbake, hvis du velger å ikke fly.

En helt annen situasjon er det dersom flyreisen blir innstilt eller kansellert. Da har du valget mellom refusjon av billettkostnaden (for den del av reisen du ikke får benyttet), eller omruting. Dette gjelder uansett årsak til at flyet blir innstilt. Forbrukerrådet har på sine nettsider en flykalkulator – der kan man sjekke sine rettigheter.

I tillegg har de aller fleste reiseforsikringsselskap har god informasjon på sine nettsider.