Forbrukerrådet:Ber influensere slutte med gave-konkurranser i sosiale medier

Video-appen TikTok har blitt populær på kort tid, særlig blant unge brukere.
Video-appen TikTok har blitt populær på kort tid, særlig blant unge brukere. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbrukerrådet har sendt brev til flere av Norges største stjerner på plattformen TikTok hvor de ber dem om å slutte med konkurranser der følgerne gir gaver.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi fraråder påvirkere med mindreårige følgere fra å operere med «shoutouts» og konkurranser som går ut på at følgerne skal sende penger eller gi en gave av økonomisk verdi, skriver avdelingsdirektør Tonje Hovde Skjelbostad i brevet, ifølge en pressemelding fra Forbrukerrådet.

Aktuelt: Politiet frykter voldsvideoer filmes og deles for å få likes

Brevet er sendt til flere av de største norske profilene på den populære videoplattformen, og til de største influensernettverkene. I brevet skriver Forbrukerrådet at slik virksomhet kan være i strid med flere av reglene i markedsføringsloven som skal beskytte barn.

Advarselen gjelder også Snapchat, Instagram og YouTube, der en influenser kan ta betalt for å gi følgerne en «shoutout», altså at de offentlig nevner en bruker slik at brukeren kan få flere følgere.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi er kjent med at noen påvirkere ber følgerne om å gi dem virtuelle gaver som koster penger mot en «shoutout», og tilfeller hvor det holdes konkurranser der det er om å gjøre å gi flest gaver i løpet av et gitt tidsrom, og den som har gitt gaver til høyest verdi i løpet av denne perioden, «vinner» en dag med påvirkere, skriver Forbrukertilsynet.

I Norge: Kreftforeningen fikk inn over 20 millioner fra innsamlinger på Facebook

I USA: Facebook legger ingen begrensninger på målretting av politiske annonser