Forbrukerrådet:Ber influensere slutte med gave-konkurranser i sosiale medier
Forbrukerrådet har sendt brev til flere av Norges største stjerner på plattformen TikTok hvor de ber dem om å slutte med konkurranser der følgerne gir gaver.
– Vi fraråder påvirkere med mindreårige følgere fra å operere med «shoutouts» og konkurranser som går ut på at følgerne skal sende penger eller gi en gave av økonomisk verdi, skriver avdelingsdirektør Tonje Hovde Skjelbostad i brevet, ifølge en pressemelding fra Forbrukerrådet.
Aktuelt: Politiet frykter voldsvideoer filmes og deles for å få likes
Brevet er sendt til flere av de største norske profilene på den populære videoplattformen, og til de største influensernettverkene. I brevet skriver Forbrukerrådet at slik virksomhet kan være i strid med flere av reglene i markedsføringsloven som skal beskytte barn.
Advarselen gjelder også Snapchat, Instagram og YouTube, der en influenser kan ta betalt for å gi følgerne en «shoutout», altså at de offentlig nevner en bruker slik at brukeren kan få flere følgere.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Vi er kjent med at noen påvirkere ber følgerne om å gi dem virtuelle gaver som koster penger mot en «shoutout», og tilfeller hvor det holdes konkurranser der det er om å gjøre å gi flest gaver i løpet av et gitt tidsrom, og den som har gitt gaver til høyest verdi i løpet av denne perioden, «vinner» en dag med påvirkere, skriver Forbrukertilsynet.
I Norge: Kreftforeningen fikk inn over 20 millioner fra innsamlinger på Facebook
I USA: Facebook legger ingen begrensninger på målretting av politiske annonser