Manipulering og misbruk i nære relasjonerLangt høyere svindeltall i fjor enn først antatt
Feil hos Bits fikk det til å se ut som kortsvindelen var på tilbakegang, det viste seg å være motsatt.
– Det er ikke bra, sier administrerende direktør Eivind Gjemdal i Bits AS til ABC Nyheter om at feil tall er presentert.
Bits er bank- og finansnæringens infrastrukturselskap, og har som oppgave å å sikre og styrke en effektiv betalingsformidling og betalingsinfrastruktur i Norge.
Selskapet har de siste sju årene samlet inn statistikk på svindel mot folks bankkorttjenester. Dette er tall både Finanstilsynet, Finans Norge og Bits bruker i forskjellige sammenhenger.
Tidligere i år ble det presentert at bankkort eid av nordmenn ble brukt til svindel, som netthandel, for 72,9 millioner kroner. Her er det snakk om at svindlerne har fått de nødvendige tallene fra kortet til å kunne benytte dette. Hadde tallet vært riktig, ville det betydd en nedgang i denne type svindel, altså en gledelig nyhet. Men den gang ei.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Kortsvindel øker – nordmenn blant de som rammes hardest
Langt høyere
Ved en gjennomgang viste det seg at beløpet er langt høyere. Korrekt tall er 114,9 millioner kroner. Hvilket innebærer prosentøkning på 11,66 prosent fra 2017. Dette handler altså om svindel med kort hvor svindler ikke har fått tak i kortet fysisk, men har alle nødvendige opplysninger for å bruke dette.
Hadde tallet fra Bits vært riktig, for ville all svindel med kort vært på rekordlave 106,9 millioner, og ikke 148,7 millioner som det korrigerte 2018-tallet endte på.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDet er likevel nesten 60 millioner lavere enn toppåret 2016. Den gang ble norske kortholdere svindlet for 206,5 millioner kroner (se tabell under).
Bits samler inn data fra 130 banker og finansselskap to ganger i året. Og dette er ifølge administrerende direktør Gjemdal en manuell prosess hvor Bits sammenstiller tallene.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Når en person gjør en oppgave mange ganger så kan det oppstå feil og våre kontrollrutiner klarte dessverre ikke å identifisere denne feilen, forteller Gjemdal.
Fra nyttår tar Finanstilsynet over datainnsamlingen, derfor har heller ikke Bits endret på systemet.
(Artikkelen fortsetter under)
Les også: 15 personer pågrepet for kortsvindel
Mindre skimming
Gjemdal opplever at utviklingen i det norske markedet har relativt små endringer.
– Den store endringen vi ser er at svindelen i større grad handler om manipulasjon av forbruker fremfor den mer tradisjonelle tekniske svindelen. Da vi gikk fra magnetstripen til smartchip på bankkortene ble skimming nesten borte fra statistikken, sier han og understreker at det er i praksis ingen som klarer å skimme smartchipen.
I 2012, da Bits begynte med sin statistikk ble det svindlet for nesten 56 millioner kroner gjennom skimmingsvindel. I fjor var det 17,4 millioner kroner som ble svindlet med skimming. Ofte i utlandet.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Norske forbrukere er blitt flinkere siste året med å ivareta sikkerheten på pinkoden, men det svake punktet er at vi blir manipulert, sier han og viser til nordmenn som kontaktes av personer – gjerne fra utlandet - og som gjennom for eksempel løfter om kjærlighet lurer folk til å sende penger til dem.
Artikkelen fortsetter under annonsenHeller ikke næringslivet er fri for forsøk på manipulasjon. For eksempel at regnskapskontoret blir lurt til å endre kontonummeret til en leverandør.
– Manipulering er den store trenden, sier Gjemdal.
Les også: 26.000 kort i DNB forsøkt svindlet
(Artikkelen fortsetter under)
Pass på BankID
Den siste store svindeltrenden er det som omtales som misbruk i nære relasjoner. Folk som deler BankID med andre. Det mener Gjemdal er bekymringsfullt og kaller trenden alvorlig.
– Det er et betydelig problem, sier han og utdyper: – Jeg har vært gift i 30 år og stoler 100 prosent på min kone, men vi deler ikke hverandres passord på BankID. Folk gir fra seg BankID kodegeneratoren og BankID passordet sitt, og så brukes det til å blant annet ta opp lån Dette må det passes bedre på.
Artikkelen fortsetter under annonsenGjemdal sier til ABC Nyheter at svindel med signaturer har det alltid vært, også det gang vi opererte med brevgiro. Vi må styrke folks forståelse for at holde passordet til BankID hemmelig og 100% personlig.
– Og hvis du er utsatt for svindel?
– Da kontakter du banken ASAP og stenger kontoene og bankiden. Da haster det. Ikke ring i morgen om du tror det passordet er på avveie.